ראשון עד חמישי: 8:00-19:00 ויום ו': 8:00 - 12:00

החזר אגרת בית משפט בתביעות קטנות

אגרת בית משפט בתביעות קטנות בדרך כלל אינה גבוהה והיא 1% משווי התביעה אך לא תפחת מ- 50 ₪. את האגרה יש לשלם עם הגשת התביעה שאם לא כן לא תפתח מזכירות בית המשפט את התביעה ותקבע מועד דיון.

כפי שנראה מיד, במקרים מסוימים ובנסיבות מסוימות התביעה נמחקת או מבוטלת ובסופו של יום הדיון המשפטי לא מתקיים. מה קורה אם כן בגורל דמי האגרה ששולמה והאם ניתן להשיבה לתובע. כפי שנראה בפסקאות הבאות, הכלל הוא כי אגרת בית המשפט ששולמה לא תושב למבקש אלא בנסיבות מיוחדות.

 

החזר אגרת בית משפט בתביעות קטנות - עו"ד משה מזרחי

 

מהם המצבים בה תביעה מבוטלת

אגרת בית המשפט אשר תוחזר לתובע תתאפשר רק לאחר שהתביעה בוטלה ולא התקיים דיון משפטי. ביטול התביעה יכול להתרחש בשני מצבים עיקריים:

  1. בין התובע לנתבע נערך הסדר פשרה המסיים את הסכסוך הכספי. הסדר פשרה כוונתו להסדר שנערך מחוץ לכותלי בית המשפט ברוב המקרים באמצעות הליך גישור אליו מופנים הצדדים לצורך סיום ההליך. כאשר הצדדים חותמים על הסכם פשרה תמחק התביעה. קרא עוד על – הליך גישור בתביעות קטנות.
  2. כאשר תובע מבקש מבית המשפט מסיבות כאלה ואחרות למחוק את התביעה. לעיתים, ישנם מצבים בהם לאחר הגשת התביעה מחליט התובע למחוק את תביעתו מסיבה כזו או אחרת ולא לקיימה.

יש לזכור כי כל עוד התביעה חיה ונושמת לא ניתן לבקש החזר אגרה שכן החזר אגרה יתאפשר רק לאחר סגירת התיק המשפטי וביטול התביעה.

 

מהם המצבים בהם בית המשפט יורה על החזרת אגרה

בהליך תביעות קטנות, החזר אגרת בית משפט בתביעות קטנות יהיה רק במקרים חריגים כאשר בדרך כלל בית המשפט ידחה בקשות מסוג זה. תובע אשר מעוניין להגיש לבית המשפט בקשה להחזר אגרה עליו לפרט ולציין בפני בית המשפט את הסיבות להחזר האגרה ומדוע לטעמו על בית המשפט להורות על כך.

מצב רפואי קשה או מצב כלכלי לא טוב יכולים להיות סיבה להצדקת החזר אגרה בהליך של תביעות קטנות. יש לציין בפני בית המשפט את כל הסיבות הרלוונטיות ולצרף לבקשה להחזר אגרה את כל המסמכים התומכים בנטען.

את הבקשה יש להגיש למזכירות בית המשפט ולעקוב אחר החלטה בתיק. חשוב לציין את מספר תיק בית המשפט בכותרת הבקשה כך שמזכירות בית המשפט תדע לאיפה לסרוק אותה ולשייכה. ניתן לעקוב אחרי הבקשה באתר נט המשפט באזור האישי או באמצעות טלפון מרכז מידע בתי משפט.

בית המשפט הורה על החזר האגרה, כיצד בפועל ניתן לקבלה חזרה?

לאחר החלטת בית המשפט המורה על החזר האגרה, יש לפנות למזכירות בית המשפט ולמלא מסמך מיוחד המפרט את חשבון הבנק של המבקש, פרטיו האישים וכל הנדרש לצורך החזר האגרה. יש לצרף למסמך זה אישור על ניהול חשבון בנק או צילום שיק מבוטל.

חשוב לשים לב כי החזר האגרה יעשה אך ורק לחשבון הבנק של המבקש ולא לחשבון אחר. ככל ומעוניינים כי החזר האגרה יעשה לחשבון אחר יש לפנות בבקשה מיוחד לבית המשפט ולבקש זאת. יש לציין את פרטי האדם אליו מעוניינים לבצע את העברת הכספים.

לאחר מסירת המסמכים במזכירות בית המשפט, תבצע גזברות בית המשפט את העברת הכספים לחשבונו של המבקש בתוך מספר ימים עסקים. ניתן יהיה לראות את הכספים בחשבון העובר ושוב ולוודא כי הכן הופקדו.

יש לזכור כי הגשת תביעה קטנה דורש ניסיון והכרת ההליך המשפטי על בוריו. לצורך הכנתכם הראויה להליך המשפטי לרבות סיוע בהכנת כתב התביעה פנו אלינו עוד היום ואנו נדאג לשוב אליכם בהקדם.

במאמר זה דיברנו על:
WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותנו גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור
דילוג לתוכן