ראשון עד חמישי: 8:00-19:00 ויום ו': 8:00 - 12:00

תביעה קטנה נגד המשטרה

האם גם נגד משטרת ישראל ניתן להגיש תביעה בבית משפט לתביעות קטנות?

משטרת ישראל אשר הינה הגוף האמון על השמירה והסדר במרחב הציבורי אינה חסינה מפני תביעות אזרחיות בגין נזקים הנגרמים על ידה. בדומה לכל גוף אחר, גם משטרת ישראל יכולה להיתבע בבית משפט לתביעות קטנות בגין מעשה או מחדל שלה אשר הסבו נזק לאזרח.

תביעה קטנה נגד המשטרה - עו"ד משה מזרחי

יש לזכור כי הגשת תביעה קטנה נגד משטרת ישראל בבית משפט לתביעות קטנות מוגבלת לסכום של עד 33,800 ₪. ככל ומדובר בנזק אשר גובהו עולה על סכום זה, יש להגיש את התביעה לבית המשפט המתאים בהתאם לגובה התביעה.

 

באלו מקרים ניתן יהיה להגיש תביעה קטנה כנגד משטרת ישראל

באופן כללי, המקרים בהם ניתן יהיה להגיש תביעה כנגד משטרת ישראל דומים לכל רשות אחרת אם כי בעיקר יתקיימו במקרים הבאים:

  1. מעצר אדם לשווא – כאשר משטרת ישראל מבצעת מעצר אדם לשווא ואין בידה כל ראיה הקושרות את האזרח לביצוע העבירה הנטענת, עלולה היא להיתבע בבית משפט לתביעות קטנות בגין מעשה זה. מעבר לשלילת חירותו של האדם שלא לצורך, מעצר שווא עלול לפגוע בשמו הטוב של האזרח ופעמים רבות אף להסב לו טראומה ועוגמת נפש שאין לתאר.
  2. רישום דו"ח תנועה כאשר לא התבצעה כלל עבירת תנועה – כאשר אזרח יכול להוכיח (באמצעות מצלמת דרך למשל) כי רישום הדו"ח נערך ע"י השוטר לא לצורך ובאופן שאינו מוצדק, רשאי לתבוע ממשטרת ישראל פיצוי בגין הנזקים שנגרמו לו בעקבות רישום הדו"ח. נזקים צפויים העלולים להיגרם לתובע הם שכר טרחת עורך דין שנטל לצורך הטיפול המשפטי בביטול הדו"ח. הוצאות דלק ונסיעות שהוציא לצורך הטיפול המשפטי וכו'.
  3. התנהגות לא הולמת מצד שוטרי משטרת ישראל. כאשר אזרח חווה מעצר או עיכוב על ידי שוטרי משטרת ישראל אשר נערך שלא בדרך מכובדת ויש בו כדי להביא לפגיעה בשמו הטוב, רשאי הוא לתבוע בגין נזק זה ולבקש פיצוי הולם מבית המשפט.

המקרים המצוינים לעייל אינם מהווים רשימה סגורה וכי משטרת ישראל כמו כל רשות ציבורית אחרת או גוף שילטוני חשופה לתביעה אזרחית אם וכאשר תפעל בניגוד לחוק ותסב נזק ממוני או עקיף לאזרח.

 

מה יש להוכיח במסגרת תביעה קטנה נגד משטרת ישראל

כמו בכל תביעה אחרת, גם כאשר מוגשת תביעה קטנה נגד משטרת ישראל יש לצרף את כל האסמכתאות הרלוונטיות לצורך הוכחת התביעה והנזק שנגרם. יש גם לספק ראיות לאחריות המשטרה לנזק שנגרם לתובע. ראיות להוכחת הנזק והאחריות ניתן לספק באמצעות תמונות שצולמו מהאירוע, סרטוני וידאו המתעדים את המעצר או רישום הדו"ח וכו'.

דרך נוספת להוכחת הנזק והאירוע היא באמצעות הבאת עדים לבית המשפט אשר יעידו על שהתרחש בעת המעצר או העיכוב. לאמינות העדים חשיבות רבה בהליך משפטי ובית המשפט יכול להכריע את גורל התביעה על בסיס עדותם של העדים בלבד ללא כל ראיה נוספת אחרת.

 

מיהו הגורם הנתבע כאשר מגישים תביעה קטנה נגד משטרת ישראל

משטרת ישראל למעשה הינה זרוע מרשויות המדינה כך שכאשר מגישים תביעה נגדה, למעשה מגישים תביעה נגד מדינת ישראל. הגורם המייצג את משטרת ישראל כאשר מוגשת כנגדה תביעה הוא פרקליטות המדינה. כאשר מנסחים את כתב התביעה, יש לציין בחלק פרטי הנתבע "משטרת ישראל באמצעות פרקליטות המדינה" ולהוסיף את פרטי ההתקשרות של פרקליטות המחוז אשר בתחומה נמצאת תחנת המשטרה הנתבעת.

תביעה נגד משטרת ישראל אינה תביעה אישית כנגד השוטרים המעורבים באירוע אלא כנגד המשטרה עצמה אשר השוטרים מהווים חלק ממנה. מסיבה זו, אין לתבוע את השוטרים באופן ישיר אלא יש להגיש את התביעה כנגד המשטרה כגוף. כמובן שניתן לכלול את הפרטים הרלוונטיים בגוף התביעה כחלק ממכלול הנסיבות המהוות את האירוע בגינו מבוקש הפיצוי.

היות ובתביעות קטנות עורכי דין אינם רשאים לייצג בבית המשפט, ככל הנראה פרקליטות המחוז לא תוכל לשלוח נציג מטעמה לבית המשפט אך בהחלט תספק סייעו והכוונה משפטיים לנציג המשטרה אשר יתייצב לדיון.

 

לא כל מקרה מהווה סיבה להגשת תביעה קטנה כנגד המשטרה

יש לזכור כי משטרת ישראל פועל למען בטחון אזרחי המדינה ושמירה על שלומם. לא כל מקרה אשר אינו נראה לתובע כמקרה של התנהגות הולמת יספק עילה לתביעה כנגד המשטרה. על מנת להוכיח כי המשטרה אכן פעלה בניגוד לנהלים ובאופן רשלני, יש לספק ראיות חזקות לנטען בכתב התביעה ולהצביע על רף רשלנות גבוה במיוחד.

יש לזכור כי יש לאפשר למשטרה לבצע את מלאכתה באופן החופשי והיעיל ביותר ללא חשש מפתיחה בהליכים משפטיים נגדה בכל צעד ושעל שתעשה. מסיבה זו, רק כאשר מתקיימת עילה של ממש להגשת התביעה יש לפתוח בהליכים משפטיים נגדה. בכל אופן, בטרם תוגש תביעה קטנה נגד המשטרה מומלץ לפנות לעורך דין המתמחה בדין האזרחי על מנת שיעריך את סיכויי התביעה והצלחתה וימליץ לבעל הדין כיצד עליו לפעול.

במאמר זה דיברנו על:
WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותנו גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור
דילוג לתוכן