ראשון עד חמישי: 8:00-19:00 ויום ו': 8:00 - 12:00

הגבלת ייצוג תובע או נתבע על ידי עורך דין בהליך תביעות קטנות

הגשת תביעה בתביעות קטנות נועדה לברר סכסוכים כספיים בין הצדדים במהירות וללא צורך דיוני ארוך וממושך. כאשר אנו חושבים על הליך משפטי, באופן אוטומטי אנו מדמיינים עורכי דין, שופטים וסדר פעולות מסוים המתקיים לצורך בירור ההליך.

הגבלת ייצוג תובע או נתבע על ידי עורך דין בהליך תביעות קטנות - עו"ד משה מזרחי

הגשת תביעה קטנה, בבית משפט לתביעות קטנות בשונה מהליך אזרחי רגיל, אינו דורש תצהירים או מילוי שאלונים כפי שנהוג לעשות בבית משפט אזרחי. הליך זה אף אינו דורש הקפדה על סדרי דין ומתיר לבית המשפט לעשות שימוש בסמכותו ולנהל את הדיון כפי שימצא לנכון לרבות קבלת ראיה שאינה קבילה לפי פקודת הראיות.

 

מדוע עורך דין לא רשאי לייצג את בעלי הדין בתביעות קטנות

היות והליך בירור תביעה בתביעות קטנות נועד ליישב את הסכסוך בין בעלי הדין במהירות וביעילות, אסר המחוקק על עורך דין לתביעות קטנות לייצג מי מהצדדים בתביעה.  כמו כן, ייצוג צד כזה או אחר בתביעה עלול להביא לתוצאה לא שוויונית כאשר צד אחד מקבל ייצוג משפטי הולם בעוד הצד שכנגד מתמודד עם הנטען כלפיו בכוחות עצמו.

חשוב לזכור כי הליך תביעה קטנה הינו הליך מהיר המוגבל לשווי מסוים (33,800 ש"ח). בשל עובדה זו, אפשר המחוקק לצדדים עצמם ללא התערבות בעל מקצוע לייצג עצמם ולנהל את הדיון במו ידם.

על מנת ליצור הליך שווה לכולם ללא פערים בין בעל דין זה לבעל דין אחר, אסר המחוקק על ייצוג בעל דין בהליך תביעה קטנה באופן גורף למעט במקרים חריגים בהם יינתן אישור מטעם  בית המשפט.

הבסיס המשפטי לאיסור ייצוג בעל דין על ידי עורך דין בתביעה קטנה מצוי בסעיף 63(א) לחוק בתי משפט תשמ"ד – 1984 האומר בזה הלשון:

"ייצוג בעל דין בבית משפט לתביעות קטנות על ידי עורך דין יהיה רק ברשות בית המשפט ומטעמים מיוחדים שיירשמו; בעל דין רשאי, ברשות בית המשפט, להיות מיוצג על ידי ארגון שקבע לעניין זה שר המשפטים, ובמקרה זה ירשה בית המשפט לבעל הדין שכנגד להיות מיוצג כפי שיורה".

 

האם ניתן להגיש תביעה קטנה לבד ללא סיוע של עורך דין?

כעולה מלשון החוק, בהליך של תביעה קטנה בעלי דין אינם יכולים להיות מיוצגים על ידי עורך דין. ייצוג עצמי בתביעה קטנה כולל בתוכו אף את הכנת כתב התביעה לרבות הטיעונים המשפטיים הקיימים בה והאסמכתאות שצריך לצרף לה. מלשון החוק עולה לכאורה, כי בעל דין יכול ורשאי להגיש תביעה קטנה באופן עצמאי לחלוטין ללא סיוע ועזרה מעורך דין.

העדר סדרי דין בתביעה קטנה וניהול ההליך באופן שיסייע לפתרון הסכסוך הכספי ללא צורך בשמירה על סדרי דין,

מצביעים על כך כי ניתן לערוך כתב תביעה קטנה באופן עצמאי ללא היזקקות לעורך דין. יחד עם זאת, אל לנו לשכוח כי כתב תביעה קטנה הינו מסמך משפטי לכל דבר ועניין הדורש ניסוח מקצועי, הגהה משפטית וכן תימוכין בפסיקה רלוונטית.

ראו גם מאמר – תרגום מהלך הדיון המשפטי בבית משפט לתביעות קטנות.

בשורה התחתונה, בעל דין אינו מחיוב בשכירת שירותי עורכי דין בהגשת תביעה קטנה אך ללא ספק קיים יתרון משמעותי לאלו אשר יבחרו לבצע הכנה מקדימה על ידי עורך דין טרם הדיון המשפטי.

קרא גם – תביעה קטנה נגד העירייה וגם – תביעה קטנה נגד אולם אירועים.

 

כיצד אם כן ניתן בכל זאת להגיע מוכן וערוך לדיון בבית משפט לתביעות קטנות?

אכן, חל איסור על עורך דין לייצג בעל דין בתביעות קטנות אך יחד עם זאת רשאי כל אדם המעוניין להגיש תביעה קטנה להיוועץ עם עורך דין ואף לקבל הכנה ראויה ומקצועית טרם הדיון.

הכנת בעל דין באופן מקצועי לדיון המשפטי יכולה להפוך את הקערה על פיה ולהעניק לו יתרון משמעותי על פני יריבו. הכנה משפטית לדיון בתביעה קטנה תחל עם ניסוח כתב התביעה והעלאת הטיעונים המשפטיים בצורה חדה, ברורה ותמציתית.

זכרו כי כתב התביעה הוא למעשה הדבר הראשון שבית משפט פוגש במסגרת הסכסוך הכספי שלכם ובאמצעותו מקבל את הרושם מהצדדים. כתב תביעה אשר יהיה מפורט ומנומק כהלכה בצירוף אסמכתאות המחזקות את הנטען בו, יצור רושם ראשוני אוהד כלפי בעל הדין ויסייע לו במהלך הדיון הפרונטלי שיתקיים בבית המשפט.

טרם הדיון, משרדנו אף יערוך הכנה טלפונית מקיפה וממצה עם הלקוח ויפרט עבורו את הטיעונים המשפטיים והלא משפטיים שעליו להציג לבית המשפט. אמנם, לא ניתן לייצג בעל דין בבית המשפט לתביעות קטנות אך יחד עם זאת ניתן להכינו כראוי לדיון באופן שיכריע את הכף לטובתו.

משרד עורכי דין משה מזרחי מתמחה בהכנת כתבי תביעות קטנות ובעלי דין טרם הדיון המשפטי. משרדנו מלווה את הלקוח החל מהשלב הראשוני בו מתקיימת עילה להגשת תביעה קטנה ועד השלב הסופי בו יינתן פסק הדין המסיים את ההליך. נגרם לך נזק כספי? אתה מעוניין לתבוע בתביעות קטנות? השאר לנו הודעה ואנו נדאג לשוב אליך בהקדם לצורך בדיקת סיכויי התביעה ובמידת הצורך הכנתה והגשתה לבית המשפט.

במאמר זה דיברנו על:
WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותנו גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור
דילוג לתוכן