ראשון עד חמישי: 8:00-19:00 ויום ו': 8:00 - 12:00

תביעת בעל מקצוע בתביעות קטנות

סכסוך בין לקוחות לבעלי מקצוע, הנו דבר שכיח ונפוץ. הדרך הטובה ביותר לפתרון מחלוקות אלו היא פניה לבית המשפט לתביעות קטנות. מדוע? בית המשפט לתביעות קטנות מאפשר להגיש תביעה כספית עד לסכום של 33,800 ₪, וסדרי הדין שונים מבתי משפט שלום רגילים בכך שאין צורך בידע משפטי וייצוג של עורכי דין.

תביעת בעל מקצוע בתביעות קטנות - עו"ד משה מזרחי

כמו כן, אגרת פתיחת התביעה זולה ביחס לבתי משפט אחרים ובעצם כל ההליך מונגש לאזרח שאיננו משפטן ללא צורך בידע משפטי קודם או בקיאות בסדרי דין. ניתן לומר כי בתביעת בעל מקצוע בסכומים קטנים הליך תביעה קטנה מתאים עונה בדיוק על הצרכים של התובע ומתאים עבורו מבחינת כל השלבים.

תביעה קטנה כנגד בעל מקצוע מתי?

לא פעם, מתגלים סכסוך בין בעל מקצוע (נניח קבלן שיפוצים, תביעה קטנה נגד סוכן ביטוח) לבין הלקוח, כגון אי עמידה בזמנים שנקבעו, אי השלמה של העבודה או ביצוע עבודה לקויה. לפעמים, הלקוחות מתייאשים ולוקחים בעל מקצוע אחר להשלמת העבודה או תיקונה. פעמים אחרות, הלקוחות פונים לאמצעים משפטיים, כאשר האופציה של תביעה קטנה היא הדרך הקלה ביותר לקבלת הפיצוי.

בטרם נפתח בתביעה כנגד בעל המקצוע מומלץ לפנות אליו ולנסות יישב את הסכסוך מחוץ לכותלי בית המשפט. פעמים רבות, לאחר שיחה קצרה ניתן יהיה למצוא את הפתרון הראוי עבור כל הצדדים ובכך להימנע מפתיחת הליך משפטי שתוצאותיו אינן ברורות לאף בעל דין.

איך תובעים בעל מקצוע בבית המשפט לתביעות קטנות

על מנת לתבוע בבית המשפט לתביעות קטנות, יש לנסח כתב תביעה המפרט ומנמק את כל העילות המבססות את התביעה ולצרף לו את האסמכתאות לכך. יש לשים לב כי בעקבות תקנות סדר הדין האזרחי החדשות שנכנסו לתוקפן בשנת 2021, יש למלא את טופס תביעה קטנה המצוי באתר האינטרנט של הרשות השופטת ולצרפו לכתב התביעה.

לאחר מילוי כתב התביעה בתביעות קטנות וצירוף הנספחים בסדר כרונולוגי, יש לבחור אחת מבין שתי הדרכים האפשריות של הגשת תביעה קטנה.

ניתן להגיש את התביעה דרך אתר האינטרנט של הרשות השופטת "נט המשפט" באופן מקוון ודרך כל מחשב ביתי.

הגשה באופן זה דורשת הרשמה לאתר ההזדהות הממשלתית. לאלה שאינם מתמצאים בטכנולוגיה ניתן להגיש את התביעה במזכירות בית המשפט לתביעות קטנות אשר לו הסמכות המקומית לדון בתביעה.

ניתן גם לקרוא את המאמר שכתבנו בנושא, איך מגישים לאן וכתובות >  איך להגיש תביעה קטנה

מה יש להוכיח בבית משפט לתביעות קטנות כאשר תובעים בעל מקצוע

כאשר מוגשת תביעה קטנה נגד בעל מקצוע, יש להראות ולהוכיח כי בעל המקצוע התרשל בטיפול בבעיה שהיה צריך לטפל בה או לחילופין בעל המקצוע אינו ביצע את מוטל עליו כפי שבע מקצוע סביר היה צריך לבצע. כך למשל, כאשר אתם תובעים בעל מוסך אשר היה אמור לתקן תקלה ברכבכם אך התקלה לא נפתרה או הוחמרה, יש להביא חוות דעת מקצועית נוספת אשר תפרט את הנזק שנוצר לאחר שאתו בעל מקצוע לכאורה תיקן את  הנזק ובאמצעותה להראות כי בעל המקצוע התרשל.

את ההוכחה בגין הנזק או הטיפול הכושל של בעל המקצוע יש להוכיח באמצעות חשבוניות וחוות דעת נגדית אשר תפרט כיצד בדיוק התרשל בעל המקצוע האחר ומה שווי הנזק. חשוב לשים לב כי כאשר תובעים בתביעה קטנה יש להצביע על נזק ממשי שנגרם לתובע וכן על שוויו. לדוגמא, כאשר תובעים על נזק שגרם לרכב, לא ניתן לטעון לנזק מבלי לצרף חוות דעת שמאי אשר תאמוד את שווי הנזק והדבר יצוין בחוות הדעת. קראו גם על – פיצוי בגין עוגמת נפש בתביעות קטנות

האם בית משפט ייתן לי גם הוצאות משפט מעבר לנזק הכספי שגרם לי בעל המקצוע?

הוצאות משפט הן הרכיב בו בית המשפט אמור לתת את דעתו להוצאות המשפטיות אשר נגרמו לבעל המקצוע בכל הכרוך להכנת התביעה והגשתה. הוצאות משפט למשל יכולות להיות דלק אשר בזבז התובע לצורך הגעה לבית המשפט, יום עבודה אשר הקריב לצורך הדיון המשפטי, סיוע של עורך דין וכו'.

חשוב לציין בגוף כתב התביעה את ההוצאות משפט הצפויות ולנקוב בסכום כספי. בסופו של יום בית המשפט הוא הגורם אשר יכריע בהוצאות המשפט ויקבע את גובהן. מומלץ ככל שניתן לגבות את הוצאות המשפט בחשבוניות וקבלות אשר יצביעו על הוצאות המשפט שנגרמו לתובע. מוזמנים לקרוא מדרך שהכנו עוברכם בנושא – מושגים בתביעה קטנה.

 

אם בעל המקצוע לא יגיש כתב הגנה לאחר הגשת כתב התביעה מה ביכולתי לעשות?

לאחר הגשת כתב התביעה, תשלח מזכירות בית המשפט לבעל המקצוע זימון לדיון שיקבע בבית המשפט וכן הודעה כי עליו להגיש כתב הגנה בתוך 30 ימים ממועד קבלת הזימון. בעל מקצוע אשר לא יגיש כתב הגנה בתוך 30 ימים מיום קבלת הודעת בית המשפט עלול לקבל פסק דין בהעדר הגנה ולשאת באחריות לכל הנטען בכתב התביעה.

כאשר בעל המקצוע לא הגיש כתב הגנה, מומלץ לפנות לבית המשפט בבקשה למתן פסק דין בהעדר הגנה. יש לשים לב כי פסק דין בהעדר הגנה אינו מתקבל באופן אוטומטי וכי יש לבקש זאת מבית המשפט באופן יזום. כדאי להמתין מספר ימים לאחר חלוף 30 הימים הקבועים בחוק על מנת לאפשר לבעל המקצוע להגיש כתב הגנה גם אם חרג במספר ימים.

לבעל המקצוע שמורה הזכות להגיש לבית המשפט בקשה לביטול פסק הדין שניתן כנגדו בהעדרו אך עליו יהיה לפרט ולנמק היטב מדוע יש לעשות כן ומדוע לא הגיש כתב הגנה במסגרת הזמנים הקבועים בחוק. כמו כן, יהיה עליו לפרט מהם סיכויי הגנתו ולהראות כי קיימים לו סיכויי הגנה סבירים.

אין ספק כי בעל מקצוע אשר לא יגיש כתב הגנה במועד מתחיל את ההליך המשפטי בנקודת פתיחה גרועה. נעשה לכם עוול ונגרם לכם נזק? אל תתמודדו עם זה לבד, פנו אלינו עוד היום ואנו נפעל לסייע לכם לעמוד על זכויותיכם על פי חוק.

קרא גם >> הגשת כתב הגנה בתביעות קטנות. וגם – תביעה קטנה נגד מנתח פלסטי.

במאמר זה דיברנו על:
WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותנו גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור
דילוג לתוכן