ראשון עד חמישי: 8:00-19:00 ויום ו': 8:00 - 12:00

מושגים בתביעה קטנה

החלטת להגיש תביעה קטנה או נתבעתם על יד פלוני אלמוני בגין נזק כספי אשר לכאורה גרמתם לו? חשוב שתכירו את עולם המושגים אשר משתמשים בו בהליך תביעות קטנות. הליך תביעות קטנות נועד לשרת את האזרח בסכסוך כספי אשר נקלע עם בעל הדין שכנגד, הנתבע. בבית משפט לתביעות קטנות חל איסור על עורך דין לייצג את מי מהצדדים למעט במקרה בו ניתנה רשות לכך ע"י בית המשפט.

 

מושגים בתביעה קטנה - עו"ד משה מזרחי

מושגים בתביעה קטנה רלוונטיים לכל אחד, נתבע ותובע יחד. חשוב להכיר את המונחים הבסיסים אשר משתמשים בהם בבית משפט לתביעות קטנות ובכך לשלוט בשפה ולהכיר את ההליך על בוריו.

 

תביעה קטנה מדוע נקראת כך

תביעה קטנה פירושה תביעה אשר שוויה הכספי אינו גובה ואינה דורשת ניהול דיון משפטי ארוך וממושך. לרוב, תביעות אלו לא יעלו על אלפי שקלים בודדים ולכל היותר ניתן לתבוע בבית משפט לתביעות קטנות עד סכום של 33,800 ₪.

המושג תביעה קטנה מסמל את שוויה והעובדה כי תתנהל בהליך מהיר על ידי בית המשפט אשר אינו כפוף לסדרי דין או פקודת הראיות. בתביעה קטנה בעלי הדין מייצגים את עצמם זאת מתוך רצון לסיים את ההליך המשפטי בדיון אחד ללא עיכובים מיותרים, דרישות שונות וצורך בקיום מספר רב של דיונים.

 

תשלום אגרת בית המשפט בהגשת התביעה

כמו בכל הליך אזרחי רגיל גם כאשר מגישים תביעה קטנה יש לשלם אגרה לבית המשפט בגין פתיחת התביעה. אגרת בית המשפט היא תשלום כספי המהווה ערוך באחוזים משווי התביעה. כאשר אנו מדברים על תביעות קטנות, גובה אגרת בית המשפט תהיה 1% משווי התביעה אך לא פחות מסך של 50 ₪.

בדרך כלל, בבית משפט לתביעות קטנות לא ניתן לקבל החזר אגרה גם אם בסופו של יום לא התקיים הדיון  אלא במקרים חריגים ובאישור בית המשפט. בהשוואה להליכים אזרחיים אחרים, אגרת בית המשפט בתביעות קטנות נחשבת לנמוכה ואינה מסתכמת בסכום כספי גבוה.

 

העברת התיק לגישור קודם הדיון המשפטי

פעמים רבות בפרט בהליך תביעות קטנות, עוברת התביעה להליך גישור חיצוני אשר במסגרתו נעשה ניסיון לסיים את הסכסוך המשפטי מחוץ לכותלי בית המשפט בדרכי שלום ונועם. הצדדים אינם מחיובים להגיע להליך גישור ולבית המשפט אין כל אפשרות לדעת איזה צד סירב לו. יחד עם זאת, מומלץ להגיע להליך זה שכן באמצעותו ניתן להבין מה הלך הרוח בקרב הצד שכנגד ואולי אכן ניתן להגיע לעמק השווה ולסיים את התביעה.

הליך הגישור מתקיים על ידי מגשר חיצוני שאינו שופט ונערך בדרך במשרדו בנוכחות שני הצדדים. היה והצדדים יגיעו לעמק השווה יחתם טופס הסדר בניהם ויסרק לבית המשפט לצורך מתן תוקף של פסק דין למוסכם. אי הגעה להבנות בהליך הגישור אינו פוגע באיש ואינו מסב נזק למי מהצדדים. מחקרים מראים כי בהליך גישור בדרך כלל רוב המוחלט של התיקים נסגרים וכלל לא נדרש דיון משפטי.

 

נספחים לכתב התביעה

כאשר עורכים כתב תביעה יש לכלול בתוכו את כל האסמכתאות והמסמכים הרלוונטיים לצורך הוכחת האמור בו. נספחים אלו הם למעשה הראיות שלנו באמצעותן נוכיח את אשר טענו בכתב התביעה. כך למשל, ככל ואנו טוענים כי הנתבע חייב לנו כסף בגין שירות שהזמנו אך לא התבצע בסופו של יום, יש להראות כי אכן שילמנו לו כסף אך השירות לא התבצע.

נספחים לכתב התביעה מוגשים יחד עם כתב התביעה לבית המשפט אך גם ניתן להציגם ישירות לשופט הדן בתיק במועד הדיון. יש לזכור כי בית המשפט לתביעות קטנות אינו כפוף לסדרי דין או פקודת הראיות כך שהוא רשאי לקבל כל ראיה המוצגת לו ובכל רגע נתון אף אם לא צורפה לכתב התביעה.

יחד עם זאת, מומלץ לצרף את כל הנספחים הרלוונטיים לכתב התביעה כאשר הוא מוגש ולא לעשות מקצה שיפורים לאחר מכן. כתב תביעה מלא ושלם יסייע לכם להצליח בתביעה ולהמחיש לבית המשפט את טענותיכם באמצעות ראיות ואסמכתאות אחרות. ראה גם מאמר – תביעה קטנה נגד חנות צעצועים.

 

הוצאות משפט בתביעה קטנה

הוצאות משפט בתביעה קטנה הוא שם למונח רחב הכולל בתוכו פרטים רבים ושונים אשר לכולם מכנה משותף אחד והוא כסף שיצא מכיסו של התובע לצורך הכנת כתב התביעה או לצורך תיקון הנזקים שהסב הנתבע.

כך למשל, הפסד יום עבודה בגין המחדל או הנזק שהסב הנתבע, אגרת בית המשפט אשר נדרש התובע לשלם עם פתיחת התיק, כספים שהוציא לצורך יעוץ עם עורך דין טרם הגשת תביעה קטנה או הדיון המשפטי וכו' וכו'. יש לצרף אישורים ואסמכתאות לכל ההוצאות הללו.

לסיכום, מושגים בתביעה קטנה הם הדברים הקטנים אשר עוזרים להו להבין כיצד הליך משפטי זה פועל ומה ניתן לתבוע באמצעותו. ככל ונכיר את המושגים השונים בהליך תביעה קטנה טוב יותר, כך נוכל לעמוד על זכויותינו ולהסביר לבית המשפט מדוע אנו תובעים ומה אנו רוצים להשיג באמצעות הליך זה. ראה גם מאמר – תביעה קטנה נגד חברת השכרה.

במאמר זה דיברנו על:
WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותנו גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור
דילוג לתוכן