ראשון עד חמישי: 8:00-19:00 ויום ו': 8:00 - 12:00

תביעות קטנות מוצר פגום

כחלק מתרבות הצריכה המערבית שהשתרשה במדינת ישראל, תופעת הצרכנות הכפילה עצמה בעשרות אחוזים בשנים האחרונות. תרבות הקניה הפכה לחלק בלתי נפרד מחיינו ואנו עדים למקרים רבים בהם אנו רוכשים מוצר פגום או גרוע מכך, נפגעים פיסית ממנו.

תביעות קטנות מוצר פגום - משרד עו"ד עורך דין משה מזרחי

כפי שנראה בהמשך מאמר זה, תביעות קטנות מוצר פגום יכולה להיות מוגשת לבית המשפט לתביעות קטנות כאשר שווי התביעה לא יעלה על 33,800 ₪ וכאשר הוכח כי אכן נגרם נזק מהמוצר הנרכש. כאשר שווי התביעה גבוה מסכום זה, יש לפנות לבית המשפט בהליך אזרחי רגיל בהתאם לשווי התביעה.

 

תביעות קטנות בגין מוצר פגום ללא הוכחת רשלנות

כמו בכל תביעה אזרחית אחרת, כאשר מתקיימת עילה לתביעה בגין נזק הנגרם לנו יש לבדוק מהו החוק הרלוונטי ומה הוא דורש מאיתנו להוכיח במסגרת התביעה. כאשר אנו מעוניינים להגיש תביעה קטנה בגין מוצר פגום, יש לעיין בחוק האחריות למוצרים פגומים תש"ם – 1980 (להלן: "החוק"). בהתאם לחוק, אדם אשר נפגע פיסית ממוצר פגום רשאי לקבל פיצוי מיצרן המוצר מבלי להוכיח את רשלנותו.

המדובר ביתרון של ממש לתובע אשר אינו צריך להוכיח רשלנות מצד היצרן אשר גרמה לפגיעה הגופנית. יש לזכור כי בכל התביעות הנזיקיות האחרות, על התובע להוכיח רשלנות מהצד הפוגע וכן קשר סיבתי ישיר בין הרשלנות לנזק. כל מה שעל התובע בתביעות קטנות להוכיח הוא כי ניזוק גופנית מהמוצר הפגום השייך ליצרן הנתבע.

 

מה יחשב למוצר פגום לפי חוק האחריות למוצרים פגומים

הגשת תביעה קטנה בגין נזק שנגרם ממוצר פגום היא דבר מבורך, אך יחד עם זאת מה יחשב למוצר פגום? עיון בסעיף 3 לחוק מגלה מהי ההגדרה למוצר פגום וקובע בזה הלשון:

"מוצר הוא פגום בכל אחת מאלה:

(1)   מחמת ליקוי בו הוא עלול לגרום נזק גוף;

(2)   בנסיבות העניין נדרשות אזהרות או הוראות טיפול ושימוש מטעמי בטיחות והן לא ניתנו או שאינן מתאימות בהתחשב בסכנה הכרוכה במוצר.

(ב)  חזקה שהמוצר היה פגום אם נסיבות המקרה מתיישבות יותר עם המסקנה שהיה פגום מאשר עם המסקנה שהיה תקין"

כלומר, כאשר קיים מוצר אשר אינו נושא את הוראות ההתקנה למשל או אינו מפרט אילו סכנות כרוכות בשימוש בו עלול מוצר זה להיכנס תחת ההגדרה של מוצר פגום. לדוגמא, אדם אשר רכש מאוורר אך לא קיבל לידיו את הוראות ההפעלה או הוראות הבטיחות. לאחר הפעלת המאוורר, נחתך הרוכש בידיו ונפצע. במקרה זה זכאי הנפגע לפיצוי מהיצרן ללא הוכחת רשלנות.

ייתרה מכך, סעיף 3(ב) לחוק קובע כי במקרה בו הוכחת הפגימות אינה וודאית הרי שחזקה שהמוצר פגום אם בנסיבות העניין חזקה זו מתיישבת עם המסקנה שאינו תקין מאשר תקין.

יש לשים לב כי המחוקק העניק יד רחבה לאדם הנפגע כתוצאה ממוצר פגום וכל שעליו לעשות הוא להראות כי המוצר היה פגום או לחילופין המסקנה המתיישבת היא שהמוצר היה בלתי תקין מאשר תקין. במקרה שכזה, לא יצטרך הנפגע להוכיח רשלנות מטעם היצרן ויהיה זכאי לפיצוי כספי בגין הנזק.

קרא גם על – תביעה קטנה נגד חנות מחשבים וכן תביעה קטנה נגד חברת סלולר בגין מכשיר תקול וכן על תכשיט פגום – תביעה קטנה נגד חנות תכשיטים וגם – תביעה קטנה נגד נגר.

 

כללים מיוחדים משפטיים בגין תביעה לפי חוק האחריות למוצרים פגומים

יחד עם היד המקלה שהעניק המחוקק לנפגע ממוצר פגום במסגרת תביעות קטנות מוצר פגום, קבע הוא מספר כללים מנחים ספציפיים לתביעה זו.

  1. תביעה בגין נזק שנגרם ממוצר פגום אשר לא תוגש בתוך 3 שנים ממועד האירוע תתיישן. יש לשים לב כי בדרך כלל בתביעת אזרחית אחרת תקופת ההתיישנות תעמוד על 7 שנים.
  2. בהתאם לסעיף 5 לחוק, פיצוי בגין אובדן כושר השתכרות לא יעלה על שליש השכר הקבוע במשק. לא ניתן לתבוע על אובדן שכר מלא כאשר מוגשת תביעה בגין מוצר פגום לפי חוק האחריות למוצרים פגומים.

 

מה ניתן לעשות כאשר חלפו 3 שנים ממועד האירוע או כאשר מעוניינים לתבוע בסכום הגבוה מ- 33,800 ש"ח

אדם אשר נפגע ממוצר פגום אך לא תבע במסגרת 3 השנים הראשונות אמנם לא יוכל לתבוע בגין חוק האחריות למוצרים פגומים אך יחד עם זאת אין הדבר אומר כי לא יוכל לתבוע כלל. במקרה שכזה, רשאי הנפגע להגיש תביעה לפי פקודת הנזקין ואף לדרוש פיצוי מלא בגין אובדן שכר. יחד עם זאת, יש לזכור כי הגשת תביעה לפי פקודת הנזקין דורשת הוכחת רשלנות מצד היצרן בניגוד לתביעה לפי חוק האחריות למוצרים פגומים. תביעה קטנה נגד חנות צעצועים.

כאשר יגיש הנתבע תביעה לפי פקודת הנזקין בגין המוצר הפגום, הרי שיהיה עליו לעבור שלב מרכזי בהוכחת התביעה והוא שכנוע בית המשפט כי היצרן התרשל. אמנם אין המדובר בפעולה שאיננה אפשרית אך ללא ספק הפטור מהוכחת הרשלנות בתביעה לפי חוק האחריות למוצרים פגומים יכול בהחלט לסייע לנפגע.

על מנת לברר את זכאותכם לתביעה לפי חוק האחריות למוצרים פגומים ולוודא כי אכן המוצר ממנו נפגעתם עומד בתנאי החוק ואתם רשאים להגיש תביעה, מומלץ להיוועץ עם עורך דין הבקיא בדין האזרחי אשר יוכל לסייע לכם לבחור את המסלול הנכון והמומלץ עבורכם לטיפול בתביעה.

מוזמנים לקרוא גם על – פיצוי בגין עוגמת נפש בתביעות קטנות.

במאמר זה דיברנו על:
WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותנו גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור
דילוג לתוכן