ראשון עד חמישי: 8:00-19:00 ויום ו': 8:00 - 12:00

פיצוי בגין עוגמת נפש בתביעות קטנות

כל מה שצריך לדעת על פיצויים בגין עוגמת נפש בבית משפט לתביעות קטנות

בדרך כלל, כל תביעה המוגשת לבית המשפט כוללת בתוכה פיצוי בגין עוגמת נפש עבור הנזק הנלווה שנגרם לבעל דין כאשר אירוע התביעה התרחש.

פיצוי בגין עוגמת נפש בתביעות קטנות - עו"ד משה מזרחי

 

פיצוי בגין עוגמת נפש בתביעות קטנות נועד לפצות את התובע בגין הרכיבים אשר אינם כלולים באירוע הנקודתי המהווה את התביעה. פיצוי שכזה, לרוב יינתן על פי שיקול דעת בית המשפט בהתאם לנתוני המקרה ונסיבותיו.

יש לזכור כי פיצוי בגין עוגמת נפש הינו פיצוי אשר יש לכלול בתוך רכיב גובה התביעה ולא בנפרד לו. תביעה אשר תוגש על סכום כספי של 30,000 ₪ נניח, גובה הפיצוי בגין עוגמת נפש יכול שיהיה עד לתקרה של 3,800 ש"ח כך שסך כל התביעה לא יעמוד על 33,800 ₪, גובה הסכום הכספי בגינו ניתן לתבוע בבית משפט לתביעות קטנות.

 

באיזה אופן באה לידי ביטוי עוגמת הנפש באירוע המקים עילה לתביעה

כאשר אנו מדברים על עוגמת נפש, אנו מתכוונים לזמן שהתובע השקיע לקניית המוצר בגינו תבע או הצער שסבל כתוצאה ממעשה הנתבע אשר הקים את עילת התביעה. כך למשל, אדם אשר תכנן טיול עם משפחתו, רכש כרטיסי טיסה וכו' אך מסיבה לא ברורה החליטה חברת הנופש לבטל את הכרטיסים ברגע האחרון.

אדם זה, אשר הצטרך כעת לרכוש כרטיסי טיסה אחרים או לחילופין לבטל לחלוטין את הטיול שתכנן בהחלט יכול לתבוע עבור עוגמת נפש בגין הזמנים שבזבז עבור חיפוש סוכנות טיולים אחרת או בגין החופשה אשר למרבה הצער לא יצאה לפועל. פיצוי בגין עוגמת הנפש במקרה זה, יהיה כרכיב נגזר עבור הכספים שאיבד באופן ישיר כתוצאה מביטול הכרטיסים.

דוגמא נוספת. תובע אשר רכש ריהוט חדש לביתו אך הסתבר כי הריהוט תקול או אינו בר שימוש. כל פניותיו של התובע לחברת הריהוט נפלו על אוזניים אטומות ולמרבה הצער איש מטעם החברה לא שהה לדבריו והחליף את הריהוט התקול.

תובע זה, רשאי לתבוע תביעה קטנה נגד חנות רהיטים בגין עוגמת נפש שנגרמה לו כתוצאה ממכירת הריהוט התקול והזמן שהצטרך לבזבז עבור מציאת ריהוט חדש וכן הזמן שבזבז עבור ההתנהלות מול חברת הרהיטים אשר לא נשאה פרי.

 

כיצד ניתן להוכיח את רכיב עוגמת הנפש בתביעה קטנה

היתרון הבולט של הגשת תביעה קטנה בבית משפט לתביעות קטנות הוא כי בית המשפט אינו כפוף לסדרי דין וניתן להגיש לו כל מסמך או ראיה אשר בהליך משפטי רגיל לא הייתה מתקבלת. נכון, אין זה אומר כי לא צריך להוכיח את התביעה או להציג בפני בית המשפט כל ראיה התומכת בנטען.

יחד עם זאת, ברכיב של פיצוי בגין עוגמת נפש בתביעות קטנות התובע יכול להציג לבית משפט כל ראיה התומכת בעוגמת הנפש שנגרמה לו ויוכל לקבל את הפיצוי המגיע לו.

כך למשל, לצורך המחשה, תובע אשר הגיש תביעה נגד חברת תקשורת בגין נטילת עמלות לא חוקיות, יוכל להציג לבית המשפט את המסע שעשה עד לרכישת מכשיר הטלפון החדש ולדרוש פיצוי בגין זמן זה או בגין טיול שהוזמן מחברת נופש ותיירות והם לא סיפקו את מה שהובטח.

תובע אשר נאלץ לרכוש ריהוט חדש כתוצאה מריהוט תקול שחברת הרהיטים מכרה לו יוכל לפרט בפני בית  המשפט את הזמן שהפסיד כתוצאה מהצורך בחיפוש ריהוט חדש כגון הפסד יום עבודה וכו'.

הוכחת רכיב של עוגמת נפש בתביעות קטנות בניגוד לרכיב של נזק ישיר שנגרם כתוצאה ממעשי התובע (כמו נזקי גוף) אינו דורש הוכחה חד משמעית וכי די בהצגת נתונים לבית המשפט אודות הסבל והנזק שנגרם לתובע כתוצאה מרשלנות הנתבע לקבלת הפיצוי.

 

מהו גובה הפיצוי שבית המשפט רשאי לפסוק בגין עוגמת נפש בתביעה קטנה

באופן עקרוני, פיצוי בגין עוגמת נפש בתביעות קטנות נתון לשיקול דעת בית המשפט ובית המשפט יפסוק את גובה הפיצוי בהתאם לשיקול דעתו ולנתונים נוספים העולים מן המקרה. בדרך כלל, פיצוי בגין עוגמת נפש ייגזר מרכיב הוצאות משפט ובית משפט יכלול אותו בתוכו.

ככל ובעל הדין יצליח להוכיח את עוגמת הנפש שנגרמה לו באופן מובהק וחד, כך ייתכן ובית המשפט ייעתר לבקשה וישית על הנתבע פיצוי גבוה יותר.

במקרים רבים, בתי משפט היטלו סכומים של 3,000 ₪ עד 7,000 ₪ בגין עוגמת נפש שנגרמה לבעל הדין הכול תלוי בהוכחת הנזק ובראיות שהוצגו לבית המשפט. תובע אשר טוען לעוגמת נפש כך סתם בעלמא ללא ביסוס בראיה כלשהי, סביר להניח כי גובה הפיצוי לא יהיה גובה ויסתכם במאות שקלים בודדים אם בכלל.

מסיבה זו, רצוי ומומלץ כי בטרם תוגש תביעה קטנה להיוועץ עם עורך דין המתמחה בדין האזרחי על מנת שיוודא כי התביעה המוגשת לבית המשפט ערוכה ומוכנה כהלכתה ומוכיחה אף את רכיב עוגמת הנפש שנגרמה לתובע.

עורך דין המתמחה בדין האזרחי, יוכל בקלות להאיר את עיניו של התובע ולהגדיל באופן ניכר את סיכויי תביעתו להתקבל בבית המשפט במלואה.

במאמר זה דיברנו על:
WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותנו גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור
דילוג לתוכן