ראשון עד חמישי: 8:00-19:00 ויום ו': 8:00 - 12:00

תביעת ספאם בתביעה קטנה

מי מאיתנו לא מכיר את התופעה המרגיזה של קבלת הודעות ספאם למכשיר הטלפון למרות שמעולם לא נרשמו או אישרנו לאותם גופים מפרסמים להפציץ את מכשיר הפלאפון שלנו או תיבת המייל שלנו בהודעות. תודות להבנת המחוקק כי מדובר במעשה פסול, ניתן כיום בהתאם לחוק התקשורת תשמ"ב – 1982 (להלן: "החוק") להגיש תביעה לבית המשפט ללא הוכחת נזק ולדרוש פיצוי על סך 1,000 בגין כל הודעת ספאם.

תביעת ספאם בתביעה קטנה - עו"ד משה מזרחי

על מנת שנוכל להבין מתי וכיצד בדיוק יכולים אנו לפנות לבית המשפט בתביעה כנגד גופים המפיצים הודעות ספאם, יש תחילה להבין מהי הודעת ספאם ובאלו תנאים יהיה ניתן לתבוע בגינה. במאמר זה נפרט ונראה בגין אילו הודעות ספאם ניתן יהיה להגיש תביעה קטנה ובגין אלו הודעות לא תעמוד לתובע הזכות המשפטית.

 

מהי הודעת ספאם?

סעיף 30א' לחוק התקשורת קובע כי דבר פרסומת מוגדר כמסר המופץ באופן מסחרי על מנת לעודד רכישה או לצרוך שירות כלשהו. האיסור על שליחת הודעות ספאם חל בכל אמצעי התקשורת כלומר באמצעות הודעות SMS , פקס, שיחת טלפון, מייל וכו'.

לדוגמא – אולם אירועים שולח לכם הודעות SMS, על מנת לעודד אתכם להזמין אירוע במקום אז במקרה זה תוכלו להגיש תביעה קטנה נגד אולם אירועים, על הודעות הספאם שנשלחו אליכם.

 

תביעה ספאם בתביעה קטנה מתי?

על מנת שבעל דין יוכל להגיש תביעת ספאם עליו לעמוד בתנאים הבאים:

  1. בעל הדין קיבל הודעת SMS או הודעת מייל שיווקית מבלי שנתן אישור או הסכמה לכך מראש. יש לשים לב כי באתרים רבים קיימת אפשרות לסמן אם ברצונכם לקבל מסרים שיווקיים והודעות פרסום. סימון משבצת זו תגרום להסכמתכם לתוכן השיווקי ולא תוכלו לאחר מכן להלין כי לא נתתם את הסכמתכם.
  2. בעל דין אשר לאחר קבלת הודעת הספאם פנה לגוף המפרסם וביקש ממנו להפסיק את השירות אך חרף זאת המשיך המפרסם לשלוח לו הודעות ספאם. יש לשים לב כי נדרש להודיע לגוף המפרסם שעליו להפסיק לאלתר את משלוח הודעות הספאם. תנאי הכרחי להגשת התביעה זו הוא משלוח הודעה לגוף המפרסם.
  3. בעל דין אשר קיבל הודעת ספאם בה לא הופיעה הדרך שניתן לבקש את הסרת כתובת המייל או מספר הטלפון מרשימת התפוצה.

כפי שניתן לראות, על מנת להוכיח כי מדובר בהודעת ספאם המקנה לבעל הדין זכות תביעה יש להתריע ולבקש מהגוף המפרסם כי יסיר את כתובת הטלפון או המייל מרשימת התפוצה. כמו כן, יש להראות כי לא ניתנה הסכמתכם לגוף המפרסם לשלוח הודעות תפוצה.

 

מה ייחשב כתוכן שיווקי מותר שאינו מהווה הודעת ספאם

הודעות או תוכן אשר נשלחו לבעל דין אך עומדים בתנאים אשר יפורטו להלן ייחשבו כתוכן מותר ולא ניתן יהיה לטעון כלפיהן להודעות ספאם.

  1. בעל דין אשר בעת רכישת המוצר מסר את פרטיו לגוף המפרסם והודע לו כי פרטיו ימסרו לצורך משלוח תוכן פרסומי אך הוא לא סירב. למשל, כאשר אדם רוכש טאבלט ובעת הרכישה מוסר לו נציג המכירות כי פרטיו ישמשו לצורך מסירת תוכן פרסומי אך הוא לא סירב או הביא את הסכמתו לכך.
  2. אדם אשר קיבל הודעה חד פעמית מהגוף המפרסם ובתוכן ההודעה נשאל אם ברצונו להסכים לקבל מסר שיווקי.
  3. הודעת אשר נשלחו לאדם על ידי גופים ממשלתיים או מוסדות הצלה.

כעולה מהאמור לעייל, כאשר נשלחת לאדם הודעה חד פעמית ובה מופיע וכן שיווקי והוא נשאל אם ברצונו לאשר קבלת הדיוור, הודעה זה לא תחשב כתוכן פרסומי. מסיבה זו, יש לשים לב היטב בטרם תוגש תביעה קטנה וכי יש לוודא כי אכן התוכן הספאמי עונה על הגדרת החוק.

 

כיצד יש להוכיח תוכן ספאם בבית המשפט

כאשר מוגשת תביעה קטנה בגין תוכן ספאם, יש להוכיח כי חרף הבקשה להפסיק ולשלוח תוכן ספאם המשיך הגוף המפרסם לשלוח הודעות. ככל וניתן, מומלץ לצלם את ההודעה הנשלחת על ידי בעל הדין לגוף המפרסם הדורשת ממנו להפסיק לשלוח את התוכן הספאמי.

יש להראות לבית המשפט כי בעל הדין סירב לקבל את תוכן הספאם או הודיעה לגוף המפרסם שברצונו להפסיק לקבל את התוכן. ניתן כאמור להוכיח את התוכן הספאמי באמצעות הודעת מייל שנשלחה לגוף המפרסם או באמצעות הודעת SMS בסגנון "הסר" שנשלחה לגוף המפרסם.

 

מה ניתן לבקש מבית המשפט לתביעות קטנות בגין קבלת תוכן ספאם

בהתאם לחוק התקשורת, ניתן לבקש עד 1000 ₪ לכול הודעת ספאם המתקבלת ללא היתר. כך למשל, בעל דין אשר יקבל חמש הודעות ספאם יוכל לתבוע במצטבר 5,000 ש"ח עבור כל ההודעות שקיבל ללא הוכחת נזק.

מוזמנים לקרוא מאמר אשר מסביר – איך מתנהל משפט תביעות קטנות.

 

היתרון בהגשת תביעת ספאם בבית משפט לתביעות קטנות

בדרך כלל, כאשר מוגשת תביעת ספאם מדובר במספר הודעות בודדות אשר מקבל התובע ללא היתר וללא רשותו. כאשר מדובר במספר הודעות בודדות הרי שכפי שצוין לעייל ניתן לתבוע עד 1,000 ₪ עבור כל הודעה. תביעה אשר תוגש עד 38,800 ₪, יכולה להתברר בבית משפט לתביעות קטנות הן מבחינת סמכות מהותית והן מבחינת סמכות מקומית.

היתרון בהגשת תביעה בבית משפט לתביעות קטנות בהשוואה לדיון אזרחי רגיל הוא החיסכון בזמן, חיסכון בתשלום אגרת בית המשפט (בתביעות קטנות גובה האגרה הינו 1% משווי התביעה) וכן הליך שיפוטי מהיר המסתיים בדרך כלל בדיון אחד. בעל דין אשר מעוניין לתבוע תביעת ספאם בהחלט יכול לעשות זאת באמצעות תביעות קטנות ובכך אף לחסוך את דמיי הייצוג המשפטי עבור עורך דין.

חשוב כי הכנת כתב התביעה והוכחות להודעות הספאם יצורפו כראוי לכתב התביעה כך שהוכחת הסירוב לקבל את ההודעות או ההוכחה לכך כי בעל הדין ביקש מהגוף המפרסם להפסיק לשלוח לו את ההודעות תהיינה ברורות ונהירות.

רצוי ומומלץ להיוועץ עם עורך דין לתביעות קטנות טרם הגשת תביעה קטנה ובכך להגדיל את סיכוייה. מעוניינים לתבוע תביעת ספאם בבית משפט לתביעות קטנות? צרו עמנו קשר ואנו נסייע לכם לעשות זאת כנדרש.

במאמר זה דיברנו על:
WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותנו גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור
דילוג לתוכן