ראשון עד חמישי: 8:00-19:00 ויום ו': 8:00 - 12:00

תביעה קטנה נגד חברות נופש ותיירות

אין דבר מתסכל יותר מלהבין כי החופשה שחלמתם עליה אינה צפויה להתנהל כמתוכנן או גרוע מכך התבטלה על ידי סכנות הנסיעות או חברת הנופש. פעמים רבות, לאחר רכישת חבילת הנופש, מבטלת חברת התיירות את העסקה מסיבות כאלה ואחרות או עורכות בה שינוי בניגוד למוסכם בין הצדדים.

אין צורך להרחיב במילים אודות הרגישות הקיימת כלפי חופשה בפרט כאשר מדובר בכאלו הנופשים לעיתים רחוקות. מיטב הכספים והציפיות שהושקעו בחופשה צפויים לרדת לטמיון והאכזבה עצומה. כאשר נתקלים בתופעה שכזו, רצוי ומומלץ לבחון את האפשרות של הגשת תביעה כנגד חברת התיירות במסגרת תביעה קטנה.

תביעה קטנה נגד חברות נופש ותיירות - עו"ד משה מזרחי

תביעה קטנה כנגד חברת נופש ותיירות מתי?

בדרך כלל, עלות שווי החופשה שהוזמנה אינו עולה על אלפי שקלים בודדים ובמקרה הגרוע יותר עשרות אלפי שקלים בודדים. מסיבה זו, הליך של תביעה קטנה נגד חברת נופש ותיירות הוא הפתרון המושלם עבור אדם שנפגע מהתנהגות חברת הנופש. באמצעות הגשת תביעה לבית המשפט לתביעות קטנות, ניתן לתבוע פיצוי עד 33,800 ₪ במסגרת הליך משפטי מהיר וקל.

תביעה נגד חברות נופש ותיירות תוגש כאשר חברת הנופש מבטלת את העסקה שהושלמה עמם מסיבה שאינה מובנת או אינה עומדת בתנאי ההסכם. בדרך כלל, בהתאם לתנאי ההסכם, חברת נופש אשר תבטל את העסקה או תערוך בה שינוים שאינם הוסכמו בין הצדדים תצטרך להשיב את הכספים ששולמו לה ואף בחלק מהמקרים להעניק פיצוי הולם לתובע.

פעמים רבות, חברות הנופש לא רק שאינן מעניקות פיצוי לתבוע בגין עוגמת הנפש שגרמו לו עקב ביטול העסקה או שינויה, אלא אף אינן משיבות לו את הכספים ששולמו לה בגין רכישת חבילת הנופש. במקרים שכאלה, הפתרון המומלץ לטיפול הוא הגשת תביעה קטנה כנגד חברת הנופש.

 

למה חשוב לשים לב כאשר מגישים תביעה קטנה

כאשר רוכשים חבילת נופש למעשה מתקשרים בהסכם לכל דבר ועניין עם חברת התיירות המספקת את הנופש. בהתאם לכך, מומלץ וכדאי לקרוא בעיון את תנאי ההסכם של חברת הנופש בפרט את החלק המתייחס לביטולים. בטרם תוגש תביעה קטנה, יש לבדוק היטב מה אומר הסכם ההתקשרות בין הצדדים והאם לחברה קמה ועומדת טענת הגנה כנגד התביעה.

ניתן לבקש מנציג המכירות את הסכם ההתקשרות טרם ביצוע הרכישה וניתן אף להורידו מאתר האינטרנט של החברה המספקת. הסכם ההתקשרות בין הצדדים יהווה עוגן מרכזי בהוכחת התביעה על ידי בית המשפט בכפוף לחריגים לכשירותו של החוזה כפי שמופיע בחוק דיני החוזים.

 

טענת כוח עליון כעילה לביטול הסכם ההתקשרות

טענת כוח עליון הינה טענה אשר יכולה חברת הנופש לעלות כסיבה טובה לביטול החוזה על ידה. טענת כוח עליון אם תתקבל על ידי בית המשפט, תעניק לחברת הנופש הגנה מפני התביעה ותפטור אותה מאחריות לביטול העסקה. טענת כוח עליון הינה טענה העולה על ידי צד מפר ההסכם באומרו מסיבות שאינן בשליטתי לא הצלחתי לעמוד בהוראות ההסכם ולכן הפרתי אותו.

כוח עליון יכול להיות לדוגמא מזג אוויר קיצוני הפוקד את אזור הנחיתה כך שלא ניתן לטוס ליעד אליו הוזמנה חבילת הנופש, כוח עליון יכול להיות גם מגיפות, מצבים חמורים שאינם ניתנים לצפייה וכו'.

בפועל, הלכה למעשה, בתי המשפט עם השנים צמצמו את הלכת ביטול חוזה כתוצאה מכוח עליון ובשורה התחתונה רק במקרים חריגים תתקבל טענת מפר החוזה כי כוח עליון מנע ממנו לקיים את הוראות החוזה. ברוב המוחלט של המקרים, גם אם תספק חברת הנופש טענה טובה לביטול הסכם ההתקשרות או שינויו ,תצטרך לשאת באחריות לנזקים שהסבה לתובע.

 

מה יש לצרף לתביעה קטנה אשר מגישים נגד חברות נופש ותיירות

מעבר לאסמכתאות בגין הנזק הכספי שנגרם בשל ביטול הסכם ההתקשרות או שינויו, מומלץ גם לצרף את הסכם ההתקשרות ככל והוא תומך בטענותיכם לכתב התביעה. במידה והסכם ההתקשרות ילמד כי הצדק עמכם, הרי שבקלות תוכלו לקבל את הפיצוי המגיע לכם על ידי בית המשפט.

מומלץ לצרף גם פרסומים של חברת הנופש כפי שהיא נוהגת להציג באתרי האינטרנט השונים התומכים בטענותיכם ובכך להראות דפוס התנהגות שלה. באופן כללי, כל אסמכתא ודבר היכול לסייע בהוכחת התביעה מומלץ לצרפו כנספח לכתב התביעה.

מוזמנים לקרוא מאמר >> איך להגיש תביעה קטנה.

 

אם כתוצאה מביטול העסקה על ידי חברת הנופש רכשתי נופש חדש האם אוכל לתבוע גם בגינו?

חלק מנזק הנגרם לאדם הוא גם הכספים אשר עליו להוציא במסגרת תיקון המחדל שהצד המפר גרם לו. במידה וחברת הנופש ביטלה הסכם התקשרות, הרי שבהחלט ניתן לתבוע בגין הכספים שהוצאו במטרה לתיקון מחדלה. יחד עם זאת, חשוב לשים לב כי לא ניתן לקבל פיצוי כפול על אותו ראש נזק.

במילים פשוטות, אדם המגיש תביעה קטנה נגד חברות נופש ותיירות, לא יוכל מחד לתבוע את חברת הנופש בגין הנזק שגרמה לו עקב התשלום עבור חבילת הנופש שהתבטלה ומאידך גם עבור הכספים ששילם לחברת נופש אחרת. במקרה שכזה, מדובר בפיצוי כפול לאותו ראש נזק. לכן, תובע זה יוכל לקבל פיצוי רק בגין ראש נזק אחד ולקבל פיצוי כספי רק עליו.

כמובן שבתביעה קטנה ניתן אף לדרוש פיצוי בגין עוגמת נפש שנגרמה לתובע עקב ביטול ההעסקה וכן כל הוצאת משפט אחרת אשר נדרש להוציא עקב מחדלה של חברת הנופש. לסיום, רצוי לציין כי מומלץ בטרם תוגש תביעה קטנה לפנות לחברת הנופש ולנסות לסיים עמה את הסכסוך הכספי ברוח טובה ומחוץ לכותלי בית המשפט.

פעמים רבות, חברות הנופש לעיתים מתוך רצון לשמור על שמן הטוב יסכימו להליך הסכם פשרה כלשהו ולפיצוי התובע שלא במסגרת הליך משפטי. כך באופן זה, כל הצדדים יצאו מרוצים.

קראו עוד על – הסכם פשרה תביעות קטנות.

במאמר זה דיברנו על:
WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותנו גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור
דילוג לתוכן