ראשון עד חמישי: 8:00-19:00 ויום ו': 8:00 - 12:00

הסכם פשרה תביעות קטנות

מה בין הסכם פשרה לתביעות קטנות

ניתוח הנתונים העולים מבתי משפט לתביעות קטנות מגלה כי מרבית התביעות המוגשות לבית משפט לתביעות קטנות מסתיימות בפשרה בין הצדדים. בשל אופי ההליך המשפטי, רבות מהתביעות המוגשות לבית המשפט מנותבות להליך גישור אשר שם על פי הנתונים 75% מהמקרים מסתיימים בהליך זה.

 

הסכם פשרה תביעות קטנות - עו"ד משה מזרחי

 

כמו כן, בשל העובדה כי מדובר בהליך בו כל צד מייצג את עצמו הרי שבמקרים רבים הצדדים פונים איש לרעהו על מנת להגיע להבנות ולסיים את הסכסוך המשפטי מחוץ לכותלי בית המשפט ומבלי להזדקק לשמיעת התובענה. הסכם פשרה תביעות קטנות משרת את האינטרס של שני הצדדים ובמידה ונעשה נכון הרי שבהחלט יכול להוות פתרון הולם לשניהם.

 

באיזה אופן ניתן לבצע הסכם פשרה בתביעות קטנות

הסכם פשרה בתביעות קטנות יכול להיעשות בכל שלב בהליך לרבות לאחר שמיעת התביעה. ניתן להגיע להבנות בין הצדדים בעל פה או בכתב או לאחר שדעתו של בית המשפט נשמעה. לרוב, הסכם פשרה בין הצדדים יעלה על הכתב ולצורך שמירה על ניטרליות יצוין כי מבלי שכל צד יודה באחריותו לתביעה הגיעו הצדדים לעמק השווה.

ניסוח זה מחד מביא את הצדדים לסיום הסכסוך הכספי אך מאידך מאפשר להם לכאורה לא לקחת אחריות בנטען בכתב הטענות ולהודות במיוחס להם. ניתן לערוך הסכם זה באופן ישיר בין הצדדים או באמצעות עורכי הדין שלהם ובאי כוחם. חלק ניכר מתביעות קטנות שמוגשות בבתי משפט לתביעות קטנות מנותבות להליך גישור כך שהסכם פשרה בהליך תביעה הקטנה נפוץ בעיקר במסגרת הליך זה לדוגמה הסכם פשרה בתביעה קטנה בגין נשיכת כלב.

ניתן להגיע אף להסכם פשרה לאחר שמיעת התביעה והמלצת בית המשפט. במקרה זה, הסכם הפשרה לא ינוסח כמסמך נפרד לכתב התביעה אלא יעלה על הכתב בפרוטוקול בית המשפט ובית המשפט ייתן תוקף של פסק דין להסכמות שהצדדים הגיעו אליהן.

 

היתרונות בהסכם פשרה בתביעות קטנות

קיימים יתרונות רבים לסיום הגשת תביעה קטנה בפשרה אך לצורך מאמר זה נמנה את העיקריים שבהם:

  1. חיסכון בזמן – לרוב שמיעת התביעה בבית המשפט תדרוש מהצדדים ליטול יום חופש ממקום העבודה ולהתייצב באולם בית המשפט אשר לעיתים קרובות שוכן הרחק ממקום המגורים של לפחות צד אחד בתביעה. הסכם פשרה יכול להיעשות באמצעות פקס, מייל או כל אמצעי תקשורת אחר אשר יחסוך לצדדים זמן יקר והוצאות כספיות מיותרות. מעבר לכך, חיסכון בזמן אף בא לידי ביטוי בכך שהסכם פשרה יסיים את ההליך המשפטי בו במקום כך שהצדדים לא יצטרכו להמתין לתוצאות הכרעת התביעה ע"י בית המשפט במועד הדיון.
  2. השגת תוצאה ודאית – לבית המשפט נכנסים אך לא יודעים איך יוצאים. פעמים רבות צד להליך סבור כי הקייס המשפטי בידו וסיכויי התביעה נוטים באופן ברור לטובתו. למרבה הצער, לא פעם משרדנו נתקל בבעלי דין אשר לאחר ששמעו את דעת בית המשפט, הבינו כי סיכויי תביעתם כלל וכלל אינו לטובתם. הליך בסכם פשרה תביעות קטנות מאפשר לבעלי הדין לקבל תוצאה ודאית לאחר ששקלו ובחנו את כל האפשרויות העומדות לצידם. תוצאה ודאית עדיפה פעמים רבות מאי ודאות וכפי שנהוג לומר עדיף ציפור אחת ביד מאשר שתיים על העץ.
  3. מניעת עוגמת נפש ככל והתביעה תדחה – בהמשך ישיר ליתרון הקודם שהוצג, הרי ככל וסיכויי התביעה אינם גבוהים, במסגרת הליך פשרה ייחשף בעל הדין לדעות אחרות שונות אשר יאירו את דעתו בעניין סיכויי התביעה. לבעל הדין יהיה מקום לשקול את כל השיקולים הרלוונטיים ולאחר מכן לגבש דרך פעולה עוד לפני שהתביעה נשמעה על ידי בית המשפט והוחלט לדחותה על הסף. לדוגמא מקרה שעדיף אולי להגיע לפשרה זה – תביעה קטנה בגין איחור של אוטובוס.

 

הכנה משפטית טרם חתימה על הסכמה הפשרה

הסכם פשרה ברוב המוחלט של המקרים ימנע מהתובע להגיש תביעה כספי נוספת בגין האירוע אשר הקים את עילת התביעה. מסיבה זו, טרם ייתחם הסכם זה מומלץ לקבל חוות דעת משפטית אשר תבחן את נוסח ההסכם ותוודא כי האינטרסים החשובים של הצדדים נשמרים. אמנם, הסכם פשרה כשמו כן הוא, להתפשר. יחד עם זאת, אין זה אומר כי על מי מהצדדים לוותר על זכויותיו.

עורך דין המתמחה בדין האזרחי, יוכל להבין האם מדובר בהסכם טוב המגן על זכויותיו של בעל הדין או בהסכם הפוגע בו. ככל ויש מקום לערוך תיקונים ושינויים בטיוטת ההסכם, יסב עורך הדין את תשומת ליבו של בעל הדין לכך. זכרו, הסכם פשרה טוב הוא הסכם המגן ושמור על אינטרס בעל הדין מחד אך מאידך מאפשר לו לוותר היכן שהדבר אינו פוגע בו.

 

על מה חשוב לשים לב כאשר מגיעים להסכם פשרה בתביעות קטנות

כאשר חותמים על הסכם פשרה חשוב לשים לב כי כל הדברים אשר סוכמו בעל פה בין הצדדים עלו על הכתב באופן ברור אשר אינו ניתן לפרשנות. ככל ויש מקום לערוך שינויים בהסכם הפשרה, יש לעמוד על כך כי הניסוח יהיה בצורה שלא ניתן יהיה בשלב מאוחר יותר לפרשנה ולשנותה. יש לוודא כי הסכם הפשרה נושא את הסכום הכספי שסוכם בין הצדדים באופן ברור.

כמו כן, יש לציין את המועד או מספר התשלומים בו יעוברו הכספים וכן הסנקציות שניתן יהיה לנקוט נגד בעל הדין אשר לא יפעל במסגרת ההסדר שהוסכם. הסכם פשרה תביעות קטנות אינו חייב להיות ארוך ובעל סעיפים רבים וניתן לעורכו בקצרה ובתמצות אך חשוב שיכיל את כל הפרטים הרלוונטיים הנדרשים.

ניתן לערוך הסכם פשרה על ידי עורך דין ניטרלי אשר אינו מייצג צד מהצדדים ולחתום בפניו על ההסכם. עורך הדין יכול לאמת את חתימת הצדדים ובכל למעשה להעניק תוקף משפטי להסכם הפשרה. ניסוח הסכם הפשרה על ידי עורך דין וחתימה עליו בפניו למעשה יקנו להסכם רצינות וידרבן את הצדדים לאכוף אותו ולעמוד בהוראותיו.

החלטתם לפנות לאפיק של פשרה בתביעות קטנות? ובכן זהו צעד מבורך. וודאו כי אתם עושים זאת באופן נכון ומדויק ומנעו טעויות בעתיד. לכל שאלה וייעוץ הנכם מוזמנים לפנות למשרדנו בהשארת הודעה.

במאמר זה דיברנו על:
WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותנו גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור
דילוג לתוכן