ראשון עד חמישי: 8:00-19:00 ויום ו': 8:00 - 12:00

תביעה קטנה נגד רשות המכס

רשות המכס הינה גוף הנועד לוודא כי פריטים הנכנסים למדינת ישראל מפוקחים ומשולם מס בגינם כנדרש. יחד עם זאת, כאשר רשות המכס תופס מוצר השייך לבעל דין באופן הגורם לו לנזק רשאי בעל הדין להגיש תביעה בבית משפט לתביעות קטנות בגין הנזק שנגרם לו ולבקש מבית המשפט פיצוי הולם.

תביעה קטנה נגד רשות המכס - עו"ד משה מזרחי

יש לזכור כי בבית משפט לתביעות קטנות ניתן להגיש תביעה עד גובה מקסימלי של 33,800 ₪ כאשר תביעה בשווי גבוה יותר, תוגש לבית המשפט המוסמך לדון בתביעה. במאמר קצר זה, נבדוק את שאלת הגשת תביעה קטנה נגד רשות המכס, נראה מהו גובה הפיצוי שניתן לקבל בגין תביעה זו והאם בית המשפט לתביעות קטנות רשאי אף ליתן צו לרשות המכס המורה על שחרור המוצרים שנתפסו.

 

מתי תוגש תביעה קטנה נגד רשות מכס

בהתאם לחוק, רשות המכס רשאית לתפוס כל מוצר אשר נכנס לישראל באופן לא חוקי או שלא שולם בגינו מס כנדרש. יחד עם זאת, כאשר רשות המכס תתפוס מוצר באופן ארוך וממושך ללא סיבה או הצדקה, עלולה היא למצוא את עצמה נתבעת בבית משפט לתביעות קטנות בגין הנזק שהסבה לתובע.

 

האם בית משפט לתביעות קטנות רשאי לדון בתביעה קטנה אשר הוגשה נגד רשות המכס?

בפסק דין 54787-08-10 כהנא נגד רשות המיסים (להלן: "פסק הדין"), קבע בית המשפט לתביעות קטנות בטבריה כי תביעה על סך 8,000 ₪ שהוגשה לבית המשפט לתביעות קטנות נגד רשויות המס הוגשה כדין ובסמכותו של בית המשפט לדון בה. באותו מקרה, נתבעה רשות המיסים בגין מטען שהחזיקה והסבה בכך נזק לתובע.

בית המשפט קבע כי כל עוד מוגשת תביעה נגד רשות המיסים אשר עומדת בסך המקסימלי שבית המשפט לתביעות קטנות מוסמך לדון בו, לבית המשפט סמכות לפסוק ולקבוע פיצוים.

 

האם לבית המשפט לתביעות קטנות סמכות ליתן צו המורה לרשות המכס לשחרר את המטען שנתפס?

לצד קביעת בית המשפט לתביעות קטנות בטבריה כי לבית המשפט סמכות לדון בתביעה קטנה שהוגשה נגד רשות המכס, קבע בית המשפט כי אין זה בסמכותו ליתן צו המורה לרשות המכס לשחרר את התפוס. צו שכזה, אינו בסמכות בית משפט לתביעות קטנות ועל התובע ככל וירצה לפעול במסגרת הליך משפטי מתאים לשחרור המטען.

 

מה יש לצרף לתביעה אשר תוגש נגד רשות המכס

תביעה קטנה נגד רשות המכס דינה ככל תביעה אחרת הדורשת הוכחת נזק. כאשר תובע מעוניין להגיש תביעה נגד רשות המכס עליו לצרף לכתב התביעה כל מסמך או אישור בגין הנזק שנגרם לו בגין תפיסת המוצרים. יש לצרף את אישור תפיסת המוצרים ע"י המכס וכן ככל שניתן את אסמכתאות בגין הנזק שנגרם כגון אישורים מספקים בגין אי תשלום עבור המוצרים וכו'.

בכתב התביעה על התובע לפרט את שווי הנזק שנגרם לו ולכמתו במספר. בנוסף, לצד הנזק הכספי שנגרם לתובע ניתן אף לבקש מבית המשפט פיצוים בגין עוגמת נפש. יש לזכור כי לבית המשפט לתביעות קטנות אין סמכות ליתן צו המורה לרשות המכס לשחרר את הציוד שנתפס.

במקרה שכזה, על התובע לפנות לבית המשפט המוסמך ליתן צו כזה.

מוזמנים לקרוא על איך מבצעים הגשת תביעה קטנה > איך להגיש תביעה קטנה

חשוב לשים לב כי לניסוח כתב התביעה משמעות רבה בהצלחתה וסיכויי קבלתה. אין להקל ראש בהגשת כתב תביעה קטנה ומומלץ לכל בעל דין בטרם יפתח בהליכים משפטיים לפנות לעורך דין המתמחה בדין האזרחי על מנת שזה יסייע לו להכין את התביעה כנדרש ללא חוסרים וטעויות.

בהקשר זה מוזמנים לקרוא גם על – תביעה קטנה נגד דואר ישראל.

במאמר זה דיברנו על:
WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותנו גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור
דילוג לתוכן