ראשון עד חמישי: 8:00-19:00 ויום ו': 8:00 - 12:00

כתב תביעה תביעות קטנות

לא פעם אנו נתקלים בעוולה אזרחית הנעשית כלפי אדם בין עם על ידי אזרח אחר ובין עם ע"י חברה או עסק. כאשר מדובר בסכסוך כספי קטן, הרי שהאפשרות של הגשת תביעה קטנה בבית משפט לתביעות קטנות היא האופציה המושלמת עבור הנפגע התאפשר לו באופן מהיר יותר וקל לקבל את הפיצוי המגיע לו.

היתרון הגדול בתביעות קטנות הוא לאפשר לכל אדם המעוניין להגיש תביעה בגין עוול שנגרם לו במהירות וללא צורך בייצוג משפטי. כפי שנראה בהמשך, בבית המשפט לתביעות קטנות , לבית המשפט סמכות לקבל ראיה שאינה קבילה לפי פקודת הראיות ובידיו הסמכות לנהל את הדיון כפי ראות עיניו. כך למשל, אם הוגשה תביעה בגין ביטול עסקה, בית המשפט יוכל לקבל כל ראיה אשר תוצג לו במהלך הדיון גם אם אינה עומדת בכללים הנדרשים על פי פקודת הראיות.

 

מהי תביעה קטנה?

כתב תביעה תביעות קטנות מאפשר לכל אדם להגיש תביעה בגין נזק שנגרם לו במסגרת הליך משפטי מהיר שאינו כפוף להליך האזרחי. תביעה קטנה ניתנת להגשה במסגרת הליך זה כאשר סכום התביעה נכון לשנת 2021 אינו עולה על 33,800 ₪. כאשר מדובר בתביעה בשווי כספי הגובה מסכום זה, יש לשקול את הגשת התביעה במסלול אחר המתאים לשוויה וסדרה.

הגשת תביעה קטנה תעשה לבית משפט השלום בשבתו כבית משפט לתביעות קטנות במסגרת הסמכות המקומית הקבוע בתקנות סדר דין אזרחי. (מקום מגורי הנתבע, מקום יצירת העסקה, מקום התרחשות הנזק וכו'). מומלץ להיוועץ עם עורך דין המתמחה בתחום האזרחי על מנת שהתביעה תוגש על פי הכללים הנדרשים. בהקשר לכתובת הנתבע קראו מאמר – כתובת הנתבע אינה ידועה בתביעות קטנות.

לרשימה המלאה של בית המשפט לתביעות קטנות לחצו – רשימת בתי המשפט לתביעות קטנות.

 

מה לא ניתן לתבוע בתביעות קטנות?

ישנם מספר סוגי תביעות אשר לא ניתן להגישן בבית משפט לתביעות קטנות למרות ששוויון הכספי מצוי בתחום הערך הקבוע בחוק. בין תביעות אלו ניתן למצוא את התביעות הבאות:

  1. תביעה בעוסק בדיני עבודה שעניינה סכסוך כספי הקיים בין עובד למעביד. תביעה שכזו ללא קשר לשוויה הכספי תוגש לבית הדין לענייני עבודה.
  2. תביעת נזקי גוף שעניינה לפי חוק הפלת"ד*, פיצוי בגין תאונת דרכים שנגרמה. תביעה זו תוגש לפי הכללים הרגילים הקבועים בתקנות סדר הדין האזרחי.
  3. תביעה ששוויה גובה מ- 33,800 ש"ח. תביעה שכזו, תוגש לבית המשפט השלום במסגרת הכללים הרגילים. תביעה ששוויה עד 75,000 ₪ תוגש במסלול סדר דין מהיר ותביעה בשווי גבוה יותר תוגש במסלול הרגיל.

– * תביעה קטנה בגין נזקי גוף שלא לפי חוק הפלת"ד ניתן להגיש בבית משפט לתביעות קטנות.

 

השלבים לאחר הגשת כתב תביעה תביעות קטנות

לאחר הגשת כתב התביעה, תמציא מזכירות בית המשפט לנתבע הודעה כי הוגשה נגדו תביעה קטנה ועליו להתייצב לדיון הנקוב על גבי ההזמנה. בד בבד, יקבל הנתבע הודעה כי עליו להגיש כתב הגנה בתוך 30 ימים מיום קבלת כתב התביעה. כתב ההגנה יפרט את טענות הנתבע כנגד הנטען כלפיו בכתב התביעה. במידת הצורך, רשאי הנתבע להגיש אף כתב תביעה שכנגד.

פעמים רבות, טרם קיום הדיון בבית משפט, מופנים הצדדים לגישור המתקיים שלא במסגרת ההליך המשפטי ובמסגרתו ניתן לסיים את ההליך (לדוג' גישור בתביעה קטנה על סכסוך שכנים או תביעה קטנה נגד חנות תכשיטים או תביעה קטנה נגד חברות נופש ותיירות, תביעה קטנה נגד נגר). הדיון אשר יתקיים בבית המשפט יהיה דיון אחד במסגרתו ישמע בית המשפט את הצדדים ותינתן החלטה בו במקום. יש לשים לב כי בית המשפט לא כפוף לדיני ראיות והוא רשאי לנהוג בהליך כראות עיניו במטרה להגיע לחקר האמת.

 

מה דינו של נתבע של הגיש כתב הגנה?

היה והנתבע לא יגיש כתב הגנה בתוך 30 ימים ממועד קבלת כתב התביעה, רשאי התובע להגיש לבית המשפט בקשה למתן פסק דין בהעדר הגנה. במילים אחרות, נתבע אשר נמנע מלהגן על עצמו עלול להפסיד במשפט ללא דיון.

ניתן לקרוא >> הגשת כתב הגנה בתביעות קטנות.

 

מדוע חשוב להיוועץ בעורך דין בטרם תוגש תביעה קטנה

כפי שידוע, בהליך כתב תביעה תביעות קטנות עורך דין אינו רשאי לייצג צד להליך כך שכל צד מייצג את עצמו בדיון. לרישום הטענות בכתב התביעה המוגש לבית המשפט חשיבות רבה ויכולת עצומה להשפיע על ההליך עד טרם החל. כתב תביעה מפורט אשר יעלה את הטענות בצורה פשוטה, ברורה וחדה יאפשר לבית המשפט להבין את שהתרחש עוד טרם שמע את הצדדים.

מעבר לכך, תפקידו של עורך דין המלווה את התובע אינו מסתכם בהכנת כתב התביעה בלבד אלא אף בהכנתו לדיון המשפטי ומתן הסבר מפורט אודות ההליך ומה צפוי לו להיות. הכנה נכונה והצגת הטיעונים בצורה חדה וברורה כבר בשלב הראשון של ההליך המשפטי, בהחלט יגדילו את סיכויי התביעה ויסייעו לתובע לעמוד על זכויותיו כחוק.

מוזמנים גם לקרוא מאמר > 6 כללי התנהגות בבית משפט לתביעות קטנות.

משרד עורכי דין משה מזרחי מתמחה בהכנת כתבי בי דין בהליך תביעות קטנות וכן הכנת הצדדים באופן מקצועי לדיון אשר יתקיים בבית המשפט. נגרם לכם עוול או נזק כלכלי ואתם מעוניינים להגיש תביעה קטנה? אל תעשו זאת ללא הכוונה וייעוץ משפטי מקצועי ומקיף. השאירו לנו הודעה ואנו נפעל לשוב אליכם בהקדם האפשרי.

מוזמנים גם לקרוא >> מה ההבדל בין הגשת תביעה קטנה באינטרנט על ידי חברה לבין תביעה המנוסחת על ידי עורך דין

במאמר זה דיברנו על:
WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותנו גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור
דילוג לתוכן