ראשון עד חמישי: 8:00-19:00 ויום ו': 8:00 - 12:00

מה ההבדל בין הגשת תביעה קטנה באינטרנט על ידי חברה לבין תביעה המנוסחת על ידי עורך דין

במאמר זה נעמוד, נחדד ונדגיש את ההבדלים בין הכנת כתב תביעה קטנה על ידי עורך דין לבין הכנתה על ידי גורמים המציעים את שירותי הכתיבה שלהם באינטרנט במה שמכונה "הגשת תביעה קטנה באינטרנט".

בראש ובראשונה נציין ונאמר כי מאמר זה אינו מכוון לגורם כזה או אחר אלא מתייחס בכלליות לתופעה הרווחת כיום בה כתבי בי דין ומסמכים משפטיים מנוסחים ונכתבים בידי כאלה שאינם עורכי דין או משפטנים.

הגשת תביעה קטנה באינטרנט על ידי חברה לבין תביעה המנוסחת על ידי עורך דין - עו"ד משה מזרחי

מה הכוונה הגשת תביעה קטנה באינטרנט

חיפוש קצר באינטרנט יעלה לכם תוצאות רבות של בעלי מקצוע אשר מציעים את שירותם המשפטי בהכנת תביעה קטנה ובהגשתה לבית המשפט. האמת היא, כי רבים מבעלי מקצוע אלו כלל לא עורכי דין וכי הם מתיימרים לספק שירותים משפטים כאשר אין להם שמץ של מושג בעולם המשפט.

המחיר המפתה וההבטחות המרקיעות שחקים, לא אחת עושים את שלהם וגורמים לבעלי דין רבים להאמין ולחשוב כי כתב תביעה ניתן להכנה באינטרנט מבלי להבין את נסיבות המקרה במלואן ומבלי לעבור הגהה וניסוח משפטי. ברוב המקרים, תביעות המוגשות באינטרנט שאינן נכתבות על ידי עורך דין, ינוסחו על ידי גורם אשר אינו בקיא בפסיקה ובחקיקה ובכך הדרך למדרון חלקלק מובטחת.

לא אחת, משרדנו טיפל בלקוחות אשר חפצו לחסוך כמה שקלים ופנו לגורמים שונים באינטרנט אשר ערכו עבורם את כתב התביעה באופן חובבני ולאחר מכן למרבה הצער, תביעתם נדחתה או התקבלה באופן חלקי.

חשוב לזכור כי הליך תביעה קטנה הוא One Shot במובן שלאחר מתן פסק הדין הסיכוי לקבל רשות ערעור מבית המשפט המחוזי קלוש ביותר. ערעור על פסק דין של בית המשפט לתביעות קטנות, יינתן באישור בית המשפט בלבד. בפועל הלכה למעשה, הכנה כושלת לדיון המשפטי בצירוף כתב תביעה שאינו מנוסח בצורה משפטית עלול להביא לתוצאה בלתי הפיכה מבחינת בעל הדין.

 

ההבדלים העיקרים בין עורך דין המכין כתב תביעה קטנה לבין חברה

ניתן למנות עשרות הבדלים משמעותיים בין הכנה וניסוח כתב תביעה על ידי עורך דין לבין חברה. לצורך מאמר זה אנו נציין את הבולטים שבהם.

  1. דמיינו לכם שחלילה הייתם צריכים לפנות לרופא בשל בעיה בריאותית כזו או אחרת, האם הייתם נגשים לאדם שאינו רופא אך טוען כי מבין ברפואה? בדיוק בדומה לרפואה או כל מקצוע מהותי אחר, גם כאשר מדובר על הכנה וניסוח של כתב תביעה יש לפנות לעורך דין אשר בידיו הכלים המשפטיים המתאימים לסייע לכם במצוקתכם. אדם שאינו עורך דין לא ידע כיצד לערוך את המסמך באופן משפטי ובטח לא ידע להעלות טיעונים משפטיים.
  2. הכנת כתב תביעה על ידי עורך דין תעלה ותגדיל באופן משמעותי את סיכויי התביעה והצלחתה. היות ולא ניתן להיות מיוצג על ידי עורך דין בדיון בתביעה קטנה, המשמעות של כתב התביעה מקבל חיזוק משנה. כתב התביעה במקרה זה הוא למעשה אבן יסוד בהליך כולו ובכוחו להביא לתוצאה סופית בלתי מתפשרת עבור התובע. כאשר אדם שאינו עורך דין מנסח ורושם את כתב התביעה, הרי שבאופן טבעי מתוך חוסר מקצועיות הוא משמיט טיעונים משפטיים רלוונטיים ואינו מפנה לפסיקה וחקיקה השייכים לנושא.
  3. היות ורק עורך דין רשאי ומוסמך לערוך כתבי בי דין ומסמכים משפטיים, הרי שכאשר גורם שאינו עורך דין עושה זאת הוא למעשה פועל באופן לא חוקי. בכדי להתגבר על מכשול החוקיות, אותם גורמים מהלכים על קו גבול דק בין הכנת מסמכים משפטיים לבין "סיוע" או "עזרה" בהכנת המסמך. פעולה זו למעשה גורמת להכנת כתב תביעה צולע אשר אינו מפורט דיו ואינו נכנס לעובי הקורה בהעלאת טיעונים משפטיים כנדרש. לעומת זאת, עורך דין הבקיא בחוק ובפסיקה יוכל בקלות להעלאות את הטיעונים הנדרשים ללא חשש וללא צורך בהסתתרות מאחורי מונחים מכובסים.
  4. הגשת תביעה קטנה באינטרנט לרוב תעשה באמצעות השארת פרטים בסיסים ללא פגישה עם הגורם המטפל או שיחת טלפון. על בסיס הנתונים שהשארתם באתר האינטרנט, יערוך אותו גורם כתב תביעה ויגישה. העדר זהות ויכולת תקשורת בסיסית עלולה לחבל באיכות התביעה ולהביא לניסוח רשלני וכושל. כאשר עורך דין מנסח כתב תביעה הוא יוצר קשר אישי עם הלקוח ומקבל ממנו את מלוא הנתונים המהווים את כתב התביעה. מעבר לכך, עורך דין מלווה את התובע לאורך כל התהליך ומכינו באופן מקצועי לדיון בבית המשפט.

מוזמנים לקרוא גם על – זימון עדים בבית משפט לתביעות קטנות.

 

מהו אם כן המונח הגשת תביעה באינטרנט

רבים לא יודעים או לא מבינים כי המושג הגשת תביעה באינטרנט מתייחס להגשתה במזכירות בית המשפט. עד לפני זמן לא רב, הגשת התביעה חייבת הייתה להיעשות פיסית במזכירות בית המשפט בשלושה העתקים ותשלום אגרה. כיום, בעידן הטכנולוגי הקיים, ניתן להגיש את כתב התביעה בצירוף נספחיה באופן מקוון ישירות לאתר בית המשפט במערכת "נט המשפט".

הגשת תביעה קטנה באינטרנט באופן מקוון, תתאפשר לאחר רישום קצר ופשוט באתר ההזדהות הממשלתית ובאמצעות גישה ישירה לאזור האישי. ניתן לבצע אף את תשלום האגרה דרך אתר זה ובכך להגיש את התביעה מבלי לצאת מהבית.

חשוב לשים לב להבדל המשמעותי בין הגשת תביעה מאינטרנט במובן של ההגשה עצמה לאחר הכנת כתב התביעה לבין הכנת כתב התביעה עצמה דרך האינטרנט באמצעות רובוט הלוקח פרטים בסיסים ועורך כתב תביעה. כאשר עורך דין מטפל בכתב תביעה קטנה הוא דואג כי כתיבתה תעשה באופן אישי ומקצועי והכי חשוב משפטי. את ההגשה עצמה באמצעות אתר נט המשפט, כל אדם יכול לעשות בעצמו ללא צורך בסיוע של גורם זה או אחר.

מוזמנים לקרוא את המדריך – איך להגיש תביעה קטנה. וכן מוזמנים לקרוא – מושגים בתביעה קטנה.

 

לא כל מה שנוצץ הוא זהב

מסיבות כלכליות, ישנם בעלי דין אשר המחיר הזול והעדר תקשורת עם הגוף המטפל בתביעה קוסמים להם והם ממהרים להשליך את גורל תביעתם בידי אלו שאינם הוסמכו לכך. בעלי דין אלו, ככל הנראה לא הרבו בחשיבה על ההשלכות הצפויות להם בשלבים מתקדמים יותר והתמקדו בתשלום הכספי ובהכנת התביעה בזריזות ובמהירות.

למרבה הצער, כאשר תוצאות הכנת התביעה הכושלת יתבררו ספק אם ניתן יהיה להחזיר את הגלגל אחורנית ובעל הדין יאלץ להתמודד עם הטעות בעצמו. כך למשל, בעל דין שאינו העלה טענה מסוימת בכתב התביעה אך לאחר מכן חפץ לעלותה במסגרת הדיון המשפטי, לא רק שייתקל בהתנגדות הצד שכנגד שכן היה עליו לעלות טענה זו בכתב התביעה אלא הוא אף יפתיע את בית המשפט ויגרום לו להרהר בדבר מוכנותו לדיון לרבות הכנת כתב התביעה.

כאשר מעוניינים להגיש תביעה קטנה יש לזכור כי מדובר בהליך משפטי לכל דבר ועניין הדורש ניסוח נכון, התמקדות בדברים הרלוונטיים ושמירה על כללים משפטיים. לא לחינם נאמר מה שעולה בזול בסוף עולה ביוקר. אל תתפתו למחיר זול והכנת התביעה בידי גורמים שאינם עורכי דין. זכרו, עורך דין לתביעות קטנות מעבר ליכולות המשפטיות שבידיו המסייעות לו בהכנת כתב התביעה, ביכולתו אף להכינכם כראוי לדיון המשפטי ולצייד אתכם בארסנל טענות משפטיות אשר יתרמו להצלחת ההליך וקבלת התביעה.

מוזמנים לקרוא גם על – תביעה קטנה נגד מוסד לימודים.

 

במאמר זה דיברנו על:
WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותנו גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור
דילוג לתוכן