ראשון עד חמישי: 8:00-19:00 ויום ו': 8:00 - 12:00

זימון עדים בבית משפט לתביעות קטנות

עדות טובה אחת, שווה אלף ראיות

דיון בבית משפט לתביעות קטנות כמו כל תביעה כספית אחרת דורש ראיות והוכחת הנזק. לא לחינם נאמר המוציא מחברו עליו הראיה ועליו להוכיח כי אכן בעל הדין שכנגד צריך לשאת באחריות לנזקיו.

 

זימון עדים בבית משפט לתביעות קטנות - עו"ד משה מזרחי

 

אין ראיה מושלמת יותר מעדים המגיעים לבית המשפט ומוסרים גרסה ברורה ועקבית התומכת בטענותיכם ומחזקת את אשר מסרתם בכתב התביעה ובדיון הפרונטלי שהתקיים בבית המשפט. עדים יכולים להשאיר רושם חזק על בית המשפט ולהוות משקל שווה ערך לראיות רבות אחרות.

זימון עדים בבית משפט לתביעות קטנות דורש בחלק מהמקרים הכנה מקדימה והגשת בקשה מתאימה לבית המשפט. כאשר מדובר בעדים שאין לנו קשר איתם ואנו נרצה לזמנם לדיון המשפטי, אנו נפנה לבית המשפט בבקשה לזימון עדים. כפי שנראה מיד, ישנם מקרים בהם נוכל לזמן עדים מטעמנו לדיון המשפטי אך מסיבות כאלה ואחרות יתכן ונוותר עליהם ולא נזמנם לבית המשפט.

 

זימון עדים מטעמנו לדיון בתביעה קטנה

כאשר יש לנו עדים מטעמנו המעוניינים לבוא ולחזק את טענותינו בבית המשפט, כל מה שעלינו לעשות הוא לוודא עמם כי יתייצבו למועד הדיון המשפטי שנקבע במקום ובשעה הרצויה.

עדים אלו אין צורך לזמנם באמצעות בית משפט שכן אנו מכירים אותם ויודעים כי יתייצבו לדיון המשפטי בכוחות עצמם. בדרך כלל, גרסת עדים אלו תיבדק במשנה זהירות ע"י בית המשפט היות וידוע כי זומנו על ידי בעל הדין ויש להם אינטרס להעיד לטובתו. ככל וגרסת  העדים תהיה עקבית ואמינה, בית המשפט יטה לתת לה משקל גבוה יותר בהכרעת המשפט.

עדים אלו יכולים להיות בני משפחה שנכחו ברכב בעת התרחשות התאונה או חברים וקרובים אחרים שהיו עדים להתרחשות הנזק. כאשר עדים אלו מגיעים להעיד בבית משפט לתביעות קטנות, ניתן לבקש מבית המשפט לפסוק את הוצאות המשפט שלהם אשר ישולמו מהצד שהפסיד בתביעה.

 

זימון עדים חיצונים לדיון בבית משפט לתביעות קטנות

במקרים מסוימים, אנו נרצה להזמין עדים מטעמנו לדיון בבית משפט לתביעות קטנות, עדים אשר אין לנו קשר עמם או יחסי קרבה. בדרך כלל, לעדים אלו אין כל אינטרס לבוא ולהעיד לטובתנו בבית המשפט ולכן יש צורך לזמנם באמצעות בית המשפט. זימון עדים אלו באמצעות בית המשפט יעשה על ידי הגשת בקשה לזימון עדים אשר תוגש לתיק בית המשפט ותבוא להחלטת המותב המשפטי הדן בתביעה.

בבקשה לזימון עדים יש לציין את מרב הפרטים הידועים לבעל הדין על העד. ציון שמו ושם משפחתו, ציון כתובתו ומספר הטלפון שלו וכן מספר תעודת הזהות ככל והדבר ידוע.

זימון עדים בבית משפט לתביעות קטנות יהיה מותנה בהפקדת סכום כסף לצורך כיסוי הוצאות העד. בדרך כלל, גובה ההפקדה הכספית נע בין 250 ש"ח ל- 500 ש"ח תלוי במקום מגוריו של העד וכן דברים נוספים.

חשוב לשים לב לפרט רלוונטי ומהותי. בקשה לזימון עדים לבית המשפט תעשה תוך פרק זמן סביר אשר יספיק למזכירות בית המשפט להוציא לעד שבנדון הזמנה לדיון. הגשת בקשה שכזו בדקה ה-90 עלולה להידחות ולא ניתן יהיה לזמן את העד. מסיבה זו, רצוי ומומלץ כאשר מעוניינים לזמן עדים לפנות לבית המשפט מוקדם ככל שניתן על מנת שיהיה מספיק זמן לבצע את כל הפעולות הנדרשות לצורך זימון העד.

קרא עוד על – תביעה קטנה בגין איחור של אוטובוס.

 

זימון עד מומחה לדיון בתביעה הקטנה

עד מומחה בהקשר של תביעה קטנה פחות רלוונטי בשל העלויות הכספיות הגבוהות שלו. יחד עם זאת, במקרים מסוימים מעוניין בעל דין לזמן עד מומחה לצורך מתן עדות לטובתו. במקרה זה, בדומה לזימון עד באמצעות בית משפט, גם כן יש צורך להגיש בקשה מסודרת לבהמ"ש ולבקש את זימון המומחה.

הפקדה כספית במקרה של זימון עד מומחה תהיה לרוב גבוהה יותר מעד רגיל ויכולה להגיע אף לסך של 1,000 ש"ח ויותר. יש לשקול היטב זימונו של עד מומחה לבית המשפט לתביעות קטנות ולבקש זאת רק כאשר הדבר אכן נחוץ ודרוש לצורך הוכחת התביעה.

 

מהם השיקולים לזימון עד לדיון בבית משפט לתביעות קטנות

כאשר מזמינים עד להעיד לטובתנו בבית המשפט יש לשקול את כל השיקולים הקיימים בנסיבות העניין ולא לפעול מתוך קלות דעת וחוסר תשומת לב לפרטים הקטנים.

פעמים רבות, נדמה לנו כי הבאת העד לבית המשפט תסייע לנו להוכיח את התביעה שהגשנו אך בפועל עד זה יגרום לתוצאה ההפוכה ואף חלילה לדחיית התביעה. בין השיקולים שיש לשקול כאשר מעוניינים להביא עד לבית המשפט לתביעות קטנות הם השיקולים הבאים:

  1. האם העד מסוגל להעיד בבית המשפט? פעמים רבות גם אם העד יכול לסייע במסירת פרטים התומכים בגרסתנו אין הוא מסוגל לעמוד בפני בית המשפט ולמסור את גרסתו. הבאת עד שכזה, לא תסייע לנו ואף עלולה לפגוע בעד ובסיכויי התביעה.
  2. אמינותו של העד. ככל והעד יודע או ראה חציי דברים לא בטוח שמומלץ להביאו לבית המשפט למסור גרסה. במידה והעד ימסור פרטים שאינם מתיישבים עם עובדות שהתרחשו בשטח או יגמגם עלול הדבר להתפרש  בעיניי בית המשפט כחוסר אמון מצדו. חוסר אמון עלול לחבל בסיכויי התביעה ואף להמעיט מערכן של ראיות אחרות המוגשות במסגרת ניהול התביעה.
  3. עד אשר עלול להעיד לא טובתנו (עד עוין). במקרים מסוימים אנו יודעים כי קיים עד אשר מסוגל להעיד לטובתנו אך אין אנו בטוחים כי בסופו של יום כאשר יעמוד על דוכן העדים יעשה זאת. במקרה שכזה, אין אנו רוצים להביא עד עוין לנו ולכן נשקול היטב את זימנו לבית המשפט.

אם כן, ראינו כי זימון עדים בבית משפט לתביעות קטנות דורש חשיבה מקדימה ותכנון.

גם אם נדמה לנו כי עד כזה או אחר יסייע לנו בהוכחת התביעה יש לשקול היטב את זימנו בהתאם ליכולתו להעיד ואמינותו.

זכרו כי עד עוין אחד או עד שימצא לא אמין עלול לחבל בסיכויי התביעה ולהביא לדחייתה. שקלו היטב את זימונם של העדים מטעמכם ורק לאחר שתגיעו לכלל מסקנה כי אלו אכן יכולים לסייע לכם זמנו אותם זמן סביר קודם הדיון המשפטי באמצעות בית המשפט.

על מנת להגדיל את סיכויי התביעה והצלחתה לרבות שאלת זימון עדים לדיון בבית משפט לתביעות קטנות, מומלץ לפנות לעורך דין המתחמה בתחום אשר יוכל לסייע לכם לקבל את ההחלטה הנבונה והנכונה בנסיבות העניין. השאירו לנו הודעה ואנו נדאג לשוב אליכם בהקדם.

 

במאמר זה דיברנו על:
WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותנו גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור
דילוג לתוכן