ראשון עד חמישי: 8:00-19:00 ויום ו': 8:00 - 12:00

כתובת הנתבע אינה ידועה בתביעות קטנות

כאשר מוגשת תביעה קטנה נגד אדם קיימת חובה להמציא לו את כתב התביעה בדואר רשום עם אישור מסירה. מסירת התביעה לנתבע היא חובה שכן על מנת שניתן יהיה לזמנו לדיון או לחילופין לבקשה פסק דין בהעדר כתב הגנה יש להראות כי הנתבע ידע על התביעה שהוגשה נגדו אך בחר להתעלם ולא להתייצב לדיון או לא להגיש כתב הגנה.

הרעיון העומד מאחורי חובת המצאת כתב התביעה לידי הנתבע היא לאפשר לו להתגונן כראוי נגד האשמות שהוטחו בפניו. נתבע שאינו יודע כי הוגשו נגדו תביעה לא יוכל להתגונן וכלל לא ידע כי נפתח נגדו הליך משפטי. כפי שנראה במאמר זה, קיימים מצבים בהם כתובת הנתבע כפי שנמסרה על ידי התובע אינה מספקת או אינה כתובתו של החייב ויש צורך בתחליף המצאת כתב התביעה לידיו.

 

כתובת הנתבע אינה ידועה בתביעות קטנות - עו"ד משה מזרחי

 

כיצד כתב התביעה נשלח לנתבע

במעמד הגשת תביעה קטנה בבית משפט לתביעות קטנות נגד נתבע על התובע  לספק למזכירות בית המשפט את כתובתו המלאה של הנתבע לרבות מספר טלפון ופקס. מזכירות בית המשפט תשלח העתק מכתב התביעה וכן זימון לדיון המשפטי לנתבע בדואר רשום עם אישור מסירה.

פעמים רבות כתובת הנתבע כפי שנמסרה ע"י התובע אינה עדכנית או אינו כתובת המגורים בפועל של הנתבע. במקרה זה, תחזור התביעה למזכירות בית המשפט והנתבע לא יקבלה. כאשר כתב תביעה חוזר למזכירות בית המשפט, יוציא מנהל מזכירות בית המשפט הודעה לתובע כי עליו להמציא את כתב התביעה בהמצאה אישית לנתבע. פעולה זו נקראת תחליף המצאה.

כפי שנראה בפסקה הבאה, קיימות מספר דרכים להמציא לנתבע את כתב התביעה והזימון לדיון ועל התובע לעשות זאת שאם לא כן, לא יוכל לבקש פסק דין בהעדר כתב הגנה או לחילופין פסק דין בהעדר התייצבות הנתבע לדיון המשפטי.

 

תחליף המצאת כתב התביעה לנתבע בתביעות קטנות

כאשר כתובת הנתבע אינה ידועה בתביעות קטנות, על התובע להמציא בהמצאה אישית את כתב התביעה לנתבע. לתובע קיימות מספר אפשריות לעשות זאת:

  1. הוצאת שליח – קיימות חברות שליחויות אשר מספקות מסירות משפטיות. יש ליצור קשר עם חברה שכזו ולספק לה את כל הכתובות הידועות של החייב לרבות כתב התביעה. חברת השליחויות תמציא את המסמכים לנתבע במסירה אישית ותחזיר לכם את אישור המסירה לרבות תצהיר מוסר. את המסמכים הללו יש לסרוק לתיק בית המשפט.
  2. המצאה אישית – ניתן לשלוח כל אדם מטעמו של התובע אשר יבצע בדיוק את הפעולה שחברת השליחויות תעשה. שליח זה יצטרך למלא אישור מסירה ולחתום על תצהיר מוסר. היתרון בפעולה זו היא חיסכון כספי של חברת השליחויות. מסירה משפטית לרוב תעלה 200 ₪ לערך.
  3. מסירת כתב התביעה במקום עבודתו של הנתבע – כאשר כתובת המגורים של הנתבע אינה ידועה, ניתן לבצע מסירה משפטית של כתב התביעה במקום עבודתו ולהחתים את הפקיד המקבל על אישור המסירה. יש לוודא עם עו"ד המתמחה בתביעות קטנות כיצד ניתן לבצע מסירה זו באופן חוקי שתספק המצאה כשרה ומתאימה להליך תביעות קטנות.

 

מה ניתן לעשות אם הנתבע סירב לקבל את כתב התביעה

קיימים מקרים בהם נתבע מסרב לקבל את כתב התביעה ולעיתים אפילו מסרב לפתוח את דלת ביתו. במקרה זה, יש לבצע מסירה של כתב התביעה בדרך של הדבקה על דלת ביתו ולערוך תצהיר בהתאם.

יש לציין בפני הנתבע כי מתבצעת עבורו מסירה של כתב תביעה בבית משפט לתביעות קטנות וכי במידה ויסרב לקבל את כתב התביעה יודבק המסמך המשפטי על דלת ביתו והדבר יימסר לבית המשפט. לאחר ההדבקה, יש לערוך תצהיר מוסר ולפרט את השתלשלות העניינים. תצהיר זה  לרבות אישור המסירה החתום על ידי השליח יסרקו לתיק בית המשפט וישמשו כראיה לעניין המסירה.

ניתן אף לתעד את ההדבקה על דלת ביתו של הנתבע באמצעות סרטון וידאו או תמונה. תיעוד זה יסייע לתובע להוכיח ולהמחיש לבית המשפט כי ההמצאה בוצעה כדין אך הנתבע סירב לקבל את כתב התביעה.

 

המצאה לנתבע היא דבר חיוני בהליך של תביעות קטנות לצורך קבלת התביעה

המצאת המסמך המשפטי לידי הנתבע בהליך תביעות קטנות היא דבר הכרחי וחשוב לצורך קידום התביעה וקבלתה. ככל והתביעה לא תימסר לידי הנתבע לא ניתן יהיה לבקש פסק דין בהעדר כתב הגנה.

יש לזכור כי כתב תביעה בבית משפט לתביעות קטנות לרבות תחליף המצאה לנתבע דורשים הכרת ההליך המשפטי והפרקטיקה הנהוגה בתחום. כתובת הנתבע אינה ידועה בתביעות קטנות היא רק שלב אחד מתוך שלבים רבים אשר על התובע להכיר בהליך זה לצורך קבלת התביעה והצלחתה.

ככל והנכם מעוניינים להגדיל את סיכוי התביעה, מומלץ לפנות לעורך דין המתמחה בתביעות קטנות על מנת שזה יסייע לכם לנסח את כתב התביעה באופן משפטי ללא שגיאות וחסרים ובכך להגדיל את סיכויי הצלחתה.

עורך דין המתמחה בתחום יוכל אף לסייע לכם להמציא את כתב התביעה לנתבע במידה וכתובתו לא תהיה תקינה ומזכירות בית המשפט לא תוכל להמציא לו. השאירו לנו הודעה ואנו נדאג לשוב אליכם בהקדם.

במאמר זה דיברנו על:
WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותנו גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור
דילוג לתוכן