ראשון עד חמישי: 8:00-19:00 ויום ו': 8:00 - 12:00

6 כללי התנהגות בבית משפט לתביעות קטנות

דיון בית משפט לתביעות קטנות באופן טבעי מעורר חשש בקרב בעלי דין שכן עליהם לייצג את עצמם ללא סיוע עורך דין. במרבית המקרים, אף מדובר במפגש ראשון של האזרח עם רשויות החוק ובית המשפט. עצם המעמד יכול להלחיץ מעט ומשכך ריכזנו עבורכם במאמר זה שישה כללים חשובים להתנהגות בבית משפט לתביעות קטנות.

6 כללי התנהגות בבית משפט לתביעות קטנות - עו"ד משה מזרחי

כלל מספר 1 – הגיעו בזמן לדיון שנקבע

הקפדה על זמנים באופן כללי היא דבר חיובי שיש לעמוד בו. זמן הוא דבר חשוב ויקר בפרט כאשר אנו מדברים על דיון במסגרת בית משפט לתביעות קטנות. זכרו כי ביומן הדיונים של בית המשפט ממתינים עוד בעלי דין כמוכם אשר ממתינים למועד משפטם. הקפדה על הגעה בזמן לא רק שתקנה לכם את הזמן המרבי להשמיע את גרסתכם בבית המשפט אלא אף תשדר לבית המשפט כי הנכם לוקחים ברצינות את ההליך המשפטי ואינכם מזלזלים בו.

מעבר לכך, איחור למועד הדיון שנקבע, עלול להביא לדחיית תביעתכם והטלת הוצאות משפט בתביעות קטנות. בעל דין אשר אינו יגיע במועד לדיון בית המשפט רשאי להורות על דחיית תביעתו וחיובו בהוצאות משפט כלפי בעל הדין השני. חשיבות של הגעה בזמן למועד הדיון כפי שניתן לראות בעלת משמעות כפולה הן במובן של ניהול ההליך עצמו והן במובן הטכני דהיינו הקפדה על כללי התנהגות.

 

כלל מספר 2 – הגיעו מוכנים לדיון

להגיע מוכן לדיון פירושו לבוא ערוך ומצויד הן במובן המשפטי כלומר טענות משפטיות והן במובן של הכנת המסמכים הנדרשים להוכחת תביעתכם. גם אם צירפתם את כל הנספחים לכתב התביעה מומלץ להביא אתכם עותק מודפס ממנו לבית המשפט כך תוכלו בקלות להראות לבית המשפט למה כוונתכם כאשר אתם מעלים טיעון כלשהו. הדבר חשוב שבעתיים כאשר מדובר על תמונות צבעוניות או סרטון וידאו אשר מעוניינים להציג לבית המשפט. במקרה זה, מומלץ להדפיס את התמונה בצבעוני ולהביאה לבית המשפט.

גם במובן המהותי הקפידו להגיע ערוכים משפטית לבית המשפט. מומלץ להיוועץ עם עורך דין המתמחה בדין האזרחי טרם הדיון המשפטי על מנת שזה יכין עבורכם את הטענות המשפטיות אשר עליכם להעלאות בפני השופט הדן בתביעה. שילוב של אסמכתאות ומסמכים התומכים בטענותיכם יחד עם טיעונים משפטיים ברורים ומופשטים, יכולים לסייע לכם לגבור בהליך המשפטי על הצד שכנגד ולהטות את הכף לטובתכם.

 

כלל מספר 3 – הקפידו על לבוש הולם

זכרו כי הדיון בעניין תביעתכם מתקיים בבית משפט ולא בשוק. מסיבה זו יש להקפיד על לבוש חיצוני הולם את המעמד ומכבד. בעל דין בתביעה קטנה אמנם אינו צריך להתלבש כפי שעורך דין מגיע לאולם הדיונים אך בהחלט עליו לזכור כי הוא נמצא בבית משפט ומשכך עליו לכבד את המקום.

מומלץ לא לבוא עם מכנס קצר וכן בכניסה לאולם הדיונים להוריד משקפי שמש או כובע. יש לבוא עם נעליים סגורות ולא כפכפים או כל נעל פתוחה אחרת.  גם החולצה צריכה להיות כזו שמכסה את פלג הגוף העליון ומכבדת את המעמד והמקום. זכרו כי לבושו של אדם מעיד על פנימיותו וכי הרושם שתשאירו בבית המשפט באמצעות הלבוש שלכם יכבד אתכם חזרה.

 

כלל מספר 4 – כבו את מכשיר הטלפון שלכם

טרם כניסתכם לאולם הדיונים וודאו כי מכשיר הטלפון שלכם כבוי (לא על רטט) והוא נמצא בתיק או בכל מקום אחר שלא יסיח את דעתכם. כולנו מכירים את התופעה בה במהלך שיעור או הרצאה לפתע נשמע צלצול טלפון. מעבר לחוסר הנימוס שבדבר, הרי שמדובר בדיון משפטי הדורש ריכוז ותשומת לב. צלצול טלפון עלול להוציא את כל הצדדים מריכוז ולחבל בתביעה ובדיון.

בדומה ללבוש הולם, גם כאשר מכשיר הנייד שלכם יהיה כבוי ולא ירעיש במהלך הדיון, אתם תשדרו כי אתם מכבדים את המעמד ובית המשפט. כפי שבטיפול שיניים אף אחד לא היה מצפה מכם לענות לשיחת טלפון או הודעת SMS' הרי שגם בדיון משפטי בנושא החשוב לכם איש לא יכעס אם לא תענו לשיחת הטלפון שלו.

 

כלל מספר 5 – היו קשובים למותב המשפטי הדן בתביעה

להיות קשוב לשופט או השופטת הדנים בתביעה פירושו לא להיכנס לדבריהם, לאפשר להם להשמיע את דעתם בהקשר לתביעה וכן לדבר בנימוס. זכרו כי טרם הדיון המשפטי השופט או השופטת עיינו בכתבי הטענות שלכם והם מכירים את נושא התביעה ומרבית הטיעונים שתרצו לעלות. פעמים רבות על מנת לצמצם את סלע המחלוקת בית המשפט מנסה באמצע שיחה בין הצדדים ליישר את ההדורים ולהגיע להסכם פשרה.

מעבר לעניין הנימוס וכיבוד בית המשפט, להיות קשוב למותב המשפט אף יכול לסייע לכם בהבנת המצב והרוח הנושבת. דבריו של בית המשפט אינם נאמרים ללא קשר למציאות כך שאם תהיו קשובים לדבריו היטב, סביר להניח שתוכלו לקרוא בין השורות. כמובן שאינכם חייבים להסכים להצעת בית המשפט אשר תעלה במהלך הדיון אך יחד עם זאת, אפשרו לשופט לסיים את דבריו ורק לאחר מכן בצורה מנומסת ומכובדת השמיעו את דעתכם.

 

כלל מספר 6 – אל תיכנסו לדין ודברים עם הצד שכנגד

צעקות וחילופי דברים לא רק שלא יועילו לכם בניהול התביעה אלא אף יציגו אתכם באור שללי ויגרמו לכם לפעול מתוך אמוציות ולא בשיקול דעת. גם אם ממש בא לכם להעיר לבעל הדין שכנגד ולהטיח בפניו הוכחות שאינן מתיישבות עם דבריו, המתינו בסבלנות לתורכם ואז תוכלו לעשות כן.

זכרו כי הגעתם לבית המשפט לא בשביל לריב עם בעל הדין אלא לפעול על פי חוק ולקבל את מלוא הזכויות המגיעות לכם. תנו לבעל הדין שכנגד להשלים את דבריו, רשמו בצד על נייר את הדברים שברצונכם לעלות לאחר מכן וכאשר יסיים, פנו בנימוס לבית המשפט ובקשו את רשות הדיבור.

כעת, משנתנה לכם רשות הדיבור, הציגו לבית המשפט את כל ההוכחות שבידכם המפריכות את טענת הצד שכנגד והסבירו בנימוס ובשקט את גרסתכם. התנהגות בנימוס וכיבוד הצד שכנגד יציגו אתכם באור חיובי ויגרמו גם לבית המשפט לכבד אתכם.

לדוגמה – תביעת בעל מקצוע בתביעות קטנות, למרות הכעס והמטענים יש לזכור כי, מדובר בהליך משפטי בבית המשפט. לכן יש להתנהג בהתאם, שלא ליצור רושם רע על בית המשפט.

 

תרגול והכנה מקדימה תסייע לכם בניהול התביעה

כפי שנהוג להגיד, בתאוריה קל אך במציאות קשה, כך גם בעניינו שלנו הגשת תביעה קטנה. שמירה על קור רוח וניהול נכון של הדיון דורשים הכנה מקדימה ותרגול. זכרו כי הכנה מקדימה מתחילה בהגשת כתב טענות מדויק ותמציתי המשקף בדיוק את הדברים שברצונכם להעלות בפני בית המשפט ולא סתם פרטים מיותרים.

מוזמנים לקרוא את המאמר שהכנו עבורכם > איך מתנהל משפט תביעות קטנות.

הכנה ותרגול לדיון המשפטי כרוכה גם בין היתר בייעוץ עם עורך דין המתמחה בדין האזרחי טרם הדיון על מנת שיסביר לכם כיצד יתנהל ההליך ובאיזה אופן עליכם לפעול. עורך הדין יוכל גם להכין אתכם מבחינה משפטית באופן מדויק לדיון ויפרט עבורכם את הטענות שמומלץ שתעלו בפני המותב המשפטי הדן בתביעה.

עם עורך דין או בלי עורך דין, מומלץ לכל בעל דין בטרם ייגש לדיון המשפט לעיין היטב בכתבי הטענות שלו ושל בעל הדין שכנגד ולהבין מהן הראיות התומכות בגרסתו ומה פחות. חשוב להבין את הטענות של בעל הדין כנגד ורק לאחר מכן להכין את הטיעון המושלם להוכחת תביעתכם.

במאמר זה דיברנו על:
WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותנו גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור
דילוג לתוכן