ראשון עד חמישי: 8:00-19:00 ויום ו': 8:00 - 12:00

בית משפט לתביעות קטנות

מהו בית משפט לתביעות קטנות

בית משפט לתביעות קטנות הוא למעשה בית משפט השלום בשבתו כבית משפט לתביעות קטנות. בבית משפט לתביעות קטנות יושב מותב משפטי אחד הדן בתביעה. בית משפט לתביעות קטנות קיים בכל מקום בו קיים בית משפט שלום ובפועל יוצא כי בכל מחוז בישראל קיים בית משפט זה.

השופט הדן בתביעה בבית משפט לתביעות קטנות הינו שופט לכל דבר ועניין אך בשבתו כשופט בבית משפט לתביעות קטנות הוא אינו מחויב לסדרי דין וכן רשאי לקבל כל ראיה אשר תוצג בפניו גם אם היא אינה קבילה לפי פקודת הראיות.

לרשימה המלאה של בתי המשפט לתביעות קטנות לחצו – רשימת בתי המשפט לתביעות קטנות.

בית משפט לתביעות קטנות - עו"ד משה מזרחי

באילו תביעות בית משפט לתביעות קטנות דן

הגשת תביעה קטנה, אשר שוויה אינו עולה על 33,800 ₪ למעט התביעות הבאות:

  1. תביעה הנובעת מיחסי עובד מעביד. תביעה שכזו, תוגש לבית דין לענייני עבודה ללא קשר לשוויה. ככל הנראה רצה המחוקק לייחד הליך זה מייתר ההליכים המשפטיים כך שאירוע הנובע מיחסי עובד מעביד יידון בבית דין לענייני עבודה. הצורך לשמור על זכויותיו של העובד מחייבות דיון בפני מותב משפטי הבקיא בדיני עבודה ומתמחה אך ורק בעניין משפטי זה.
  2. תביעת נזקי גוף הנובעת מחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים. כאשר מדובר באירוע שעניינו תאונת דרכים, לא ניתן לתבוע בבית משפט לתביעות קטנות ויש להגיש את התביעה בגין התאונה בבית המשפט הרלוונטי לפי שוויה והסמכות המהותית שלה. אבל שימו לב!!! כי, תביעות קטנות בנזקי רכב ניתן לתבוע בתביעות קטנות וגם לתבוע בגין נזקי גוף שלא לפי חוק הפלת"ד.
  3. תביעה ששוויה מעל 33,800 ש"ח. תביעה שכזו, יש להגיש בבית משפט הרלוונטי בהתאם לשווי התביעה. ניתן בתביעה עד 75,000 ₪ לפתוח בהליך סדר דין מהיר אשר דומה מעט לתביעה קטנה אך בהליך זה בהשוואה לתביעות קטנות ניתן לשכור את שירותיו של עורך דין לצורך טיפול וייצוג בתביעה.

תביעת בעל מקצוע בתביעות קטנות, הרבה פעמים, נוצרים מחלוקות וסכסוכים עם בעלי מקצוע! כל עוד שווי התביעה אינו עולה על התקרה, של בית המשפט לתביעות קטנות ניתן להגיש תביעה כנגד בעל המקצוע. 

 

מי לא יכול להגיש תביעה בבית משפט לתביעות קטנות

הליך תביעות קטנות נועד לאפשר לאדם לתבוע בגין נזקים שנגרמו לו בבית משפט לתביעות קטנות. יחד עם זאת, ישנם גופים מסוימים אשר אינם רשאי לתבוע בבית משפט לתביעות קטנות.

האם חברה יכולה לתבוע בתביעות קטנות?

חברה בע"מ, תאגיד או עמותה אינם רשאים להגיש תביעה בבית משפט לתביעות קטנות אך יכולות להגיש את התביעה במסלול משפטי אחר. כמובן שחברה בע"מ או עמותה יכולות להיתבע בבית משפט לתביעות קטנות ובמקרה הצורך רשאיות להגיש תביעה שכנגד בהליך זה.

כל בעל דין מייצג את עצמו בבית משפט לתביעות קטנות

בית משפט לתביעות קטנות אינו מאפשר לבעל דין להיות מיוצג על ידי עו"ד אלא ברשות מיוחדת וחריגה של בית המשפט.

איסור ייצוג ע"י עורך דין בתביעות קטנות נובע מהצורך לאפשר לבעלי הדין ליעל את ההליך באופן מקסימלי ללא עיכובים וללא הוצאות מיותרות. מסיבה זו קבע המחוקק כי רק בעל הדין בעצמו רשאי לייצג את עצמו.

יחד עם זאת, אין כל איסור כי בעל דין יפנה לעורך דין לצורך סיוע בהכנת כתב התביעה והצגת הטיעונים המשפטיים לבית המשפט. אין גם איסור כי בעל דין יפנה לעורך דין טרם הדיון על מנת שזה יכינו להליך המשפטי וימליץ לו באיזה אופן לפעול.

רק במקרים חריגים, כאשר ניתן אישור מבית המשפט רשאי עורך דין לייצג בעל דין כך שבפועל יוצא שגם בעל הדין שכנגד יהיה רשאי לשכור את שירותיו של עורך דין. אישור זה יינתן כחריג שבחריגים ובמקרה שבו תחושת הצדק והיושר מחייבים זאת.

מוזמנים לקרוא מאמר >> 6 כללי התנהגות בבית משפט לתביעות קטנות וגם מדריך מפורט על >> איך מתנהל משפט תביעות קטנות.

 

האם ניתן לתבוע תביעה ששוויה מתאים לבית משפט לתביעות קטנות בבית משפט השלום בהליך תביעה רגילה?

לבעל דין המעוניין להגיש תביעה בבית משפט לתביעות קטנות קיימת אפשרות להגיש את התביעה במסלול של תביעה אזרחית רגילה. תביעות עד 75,000 ₪ תוגשנה במסלול תביעה בסדר דין מהיר למעט במקרים בהם החוק אינו מתיר לעשות כן. במקרים מסוימים קיימים יתרונות בהגשת תביעה במסלול סדר דין מהיר על פני תביעה בבית משפט לתביעות קטנות.

בית משפט לתביעות קטנות כאמור אינו מתיר ייצוג של עורך דין בעוד בתביעה במסלול סדר דין מהיר ניתן לשכור את שירותיו של עורך דין. במסלול תביעה בסדר דין מהיר ניתן לקבל את הוצאות שכר הטרחה של עורך הדין ואף הוצאות משפט גבוהות יותר.

בתביעה אשר תדון בסדר דין מהיר בית המשפט כפוף לסדרי דין כך שמובטח כי התביעה תתנהל לפי הספר.

החיסרון הבולט בבחירת מסלול תביעה לפי סדר דין מהיר הוא משך הזמן בו יתנהל ההליך עד למתן פסק הדין. בעוד בתביעה קטנה פסק דין יינתן במסגרת דיון משפטי אחד ומהיר הרי שבתביעה לפי סדר דין מהיר או תביעה אזרחית אחרת יהיה על בעלי הדין להתייצב בבית המשפט לפחות מספר פעמים עד לסיום ההליך וקבלת פסק דין.

כל מקרה ומקרה יישקל לגופו ורק לאחר קבלת חוות דעת מקצועית מעורך דין המתמחה בדין האזרחי ניתן יהיה לפתוח בהליכים משפטיים ובחירת מסלול התביעה הרלוונטי.

 

האם למרות שעורך דין אינו יכול לייצג בתביעה קטנה ניתן להיעזר בו לצורך הכנת כתב הטענות והכנה לדיון המשפטי

כפי שהוסבר קודם לכן, עורך דין אינו יכול לייצג בבית משפט לתביעות קטנות אך יחד עם זאת אין זה אומר כי הוא אינו יכול להכין את בעל הדין לדיון אשר יתקיים בבית המשפט. עורך דין יכול אף לסייע לבעל הדין לערוך ולנסח את כתב הטענות באופן משפטי ומקצועי ובכך לסייע לו לפתוח את ההליך בנקודת זינוק גובהה יותר.

דווקא במקרים מסוימים, החיסרון באיסור ייצוג על ידי עורך דין יכול להוות יתרון לבעל הדין בהליך המשפטי. בית משפט לתביעות קטנות נועד לשרת את האזרח הפשוט אשר אינו אמור להבין בעולם המשפט והפסיקה.

מסיבה זו, כאשר המותב הדן בתביעה פוגש את הצדדים הוא ערוך לכך שאלו יתנהלו כאזרחים פשוטים. מסיבה זו, כאשר תובע או נתבע מגיעים לבית המשפט לאחר שעברו הכנה והדרכה על ידי עורך דין יוכלו באמצעות הכלים שניתנו להם לגבור על בעל הדין שכנגד ולזכות בתביעה.

דיון בבית משפט לתביעות קטנות ברוב המוחלט של המקרים מסתיים בפעם אחת כאשר לצדדים ישנו זמן קצר להשמיע את טענותיהם וגרסת לאירוע, אל תפספסו את חלון ההזדמנויות הקצר שיש לכם, פנו למשרדנו עוד היום ואנו נדאג להכין עבורכם את כתב התביעה באופן המושחז ביותר ובכך להגדיל את סיכוייכם במשפט.

מוזמנים גם לקרוא על – תביעה קטנה נגד אולם אירועים.

במאמר זה דיברנו על:
WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותנו גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור
דילוג לתוכן