ראשון עד חמישי: 8:00-19:00 ויום ו': 8:00 - 12:00

האם חברה יכולה לתבוע בתביעות קטנות

כאשר אנו מדברים על חברה אנו מתייחסים לחברה בע"מ או תאגיד אשר אינו מוגדר "יחיד" על פי חוק. כידוע, לחברה או תאגיד אישיות משפטית בפני עצמה ולבעלה למעט במקרים חריגים אין כל אחריות אישית כלפי מעשיה ופעילותה של החברה. כך למשל, כאשר חברה פושטת רגל לא ניתן להיפרע מנכסי בעליה וכספם אלא במקרה חריג הנקרא בשפה המשפטית "הרמת מסך".

האם חברה יכולה לתבוע בתביעות קטנות - עו"ד משה מזרחי

כוונת החוק בעניין תביעות קטנות

מלשון החוק עולה כי יחיד רשאי לתבוע בתביעות קטנות. כאשר מדובר על יחיד, הכוונה לאדם פרטי אשר אינו מוגדר כחברה בע"מ או תאגיד. כמובן שמספר אנשים המוגדרים יחידים רשאים לתבוע בבית משפט לתביעות קטנות יחד אך כאמור חברה אשר אינה מוגדרת כיחיד לא יכולה לפעול במסגרת הליך משפטי זה.

בהקשר של המונח "יחיד", גם עוסק מורשה או עוסק פטור רשאים לתבוע בבית משפט לתביעות קטנות ויחסו תחת ההגדרה של יחיד. הרעיון העומד מאחורי זה הוא כי עוסק פטור או מורשה אחראים באופן אישי לקורה בעסקיהם זאת בניגוד לחברה אשר כאמור בעלת אישיות משפטית בפני עצמה. בהקשר לכוונת החוק בעניין יחיד, גם עמותה או שותפות אינם רשאים לתבוע בבית משפט לתביעות קטנות וכאשר אלו מעוניינים להגיש תביעה עליהן לפתוח בהליך תביעה אזרחית רגיל.

לכן אין בעיה לאדם פרטי לתבוע כל חברה בתביעות קטנות לדוגמה – תביעה קטנה נגד חברת השכרה.

 

מדוע חברה אינה יכולה לתבוע בבית משפט לתביעות קטנות

אם נבחן לעומק את הסיבות אשר אינן מאפשרות לחברה להגיש תביעה קטנה בבית משפט לתביעות קטנות הרי שנוכל להצביע על שני טעמים מרכזיים העומדים מאחורי סיבה זו.

  1. חברה בע"מ או תאגיד הם בעלי אישיות משפטית בפני עצמה ולכן אינם מוגדרים יחיד על פי החוק. בהתאם לחוק בית משפט לתביעות קטנות, הליך של תביעה קטנה תוגש ע"י יחיד. הרעיון העומד מאחורי זה הוא ליעל את הליכי המשפט ולסיימם במהירות האפשרית ללא הוצאות משפט, שכר טרחת עו"ד וכו'.
  2. לחברות ותאגידים לרוב קיימת לשכה משפטית אשר משמשת עבורם כחומה בצורה בכל הקשור להליכים משפטיים ומסייעם להם בהתמודדות עם ההליך המשפטי. בניגוד לכך, אדם התובע בהליך תביעות קטנות, אינו מיוצג על ידי עורך דין ועליו להתמודד על ההליך המשפטי בכוחות עצמו. הענקת אפשרות לחברה לתבוע בבית משפט לתביעות קטנות, תגרום למצב של אי שוויוניות בין האזרח הקטן לבין חברה המיוצגת על ידי סוללה של עורכי דין.

קרא מאמר – הגבלת ייצוג תובע או נתבע על ידי עורך דין בהליך תביעות קטנות. ראה גם – תביעה קטנה נגד חברת חשמל.

 

מה אם כן האפשרויות העומדות לחברה כאשר היא מעוניינת להגיש תביעה

כאשר דנים בשאלה האם חברה יכולה לתבוע בבית משפט לתביעות קטנות אנו מגיעים למסקנה אחת וברורה כי במצב זה על החברה לפנות למסלול תביעה רגיל אשר בהתאם לשווי התביעה ומהותה.

כאשר מדובר על תביעה עד 75,000 ₪, יכולה החברה לפתוח בהליך של תביעה בסדר דין מהיר הדומה במקצת להליך תביעה קטנה. במקרים אחרים, רשאית לפתוח בסדר דין מקוצר או בכל הליך משפטי אחר שהחוק מאפשר לה.

 

האם חברה רשאית לתבוע תביעה שכנגד כאשר נתבעת ע"י אדם פרטי

במקרים רבים בהם חברה נתבעת על ידי יחיד בבית משפט לתביעות קטנות, עומדות לחברה טענות רבות כנגד התנהלותו של בעל הדין והיא מעוניינת לתובע אותו בתביעה שכנגד. במקרה שכזה, רשאית החברה להגיש תביעה שכנגד נגד התובע בבית משפט לתביעות קטנות חרף העובדה כי החוק אסר עליה לפתוח בהליכי תביעה בבית משפט זה.

יש לזכור כי תביעה בבית משפט לתביעות קטנות מוגבלת לסכום של 33,800 ש"ח נכון לשנת 2021 ובמידה והחברה מעוניינת להגיש תביעה שכנגד, עליה לעשות זאת עד לסכום זה. ככל ונותרו כספים אשר החברה מעוניינת לגבות, עליה להגיש בגין היתרה תביעה נפרדת בבית משפט המוסמך לדון בתביעה לפי שוויה ומהותה.

 

הכנה ראויה לתביעה בבית משפט לתביעות קטנות יכולה לסייע בהצלחת התביעה

יש לזכור כי בבית משפט לתביעות קטנות על בעלי הדין לייצג את עצמם ללא סיוע של עורך דין. יחד עם זאת, אין זה אומר כי בעלי הדין אינם יכולים לקבל הכנה של עורך דין טרם התביעה או עזרה בניסוח כתבי הטענות.

בבית משפט לתביעות קטנות הדיון המשפטי מסתיים במסגרת יום אחד ולאחר מכן רק במקרי חריגים ניתן להגיש ערעור על פסק הדין. מסיבה זו, יש להגיע לדיון זה ערוכים ומוכנים באמצעות כל המסמכים הרלוונטיים להוכחת התביעה או הפרכתה. הכנה ראויה לתביעה בבית משפט לתביעות קטנות עלולה לסייע לבעל הדין לצלוח את התביעה באופן המקסימלי שניתן.

סיוע של עורך דין המתמחה בדין האזרחי בניסוח כתב התביעה וכן הגשת תביעה קטנה, יכול אף הוא לסייע לבעל הדין לקבל את מבוקשו בבית המשפט באמצעות הטיעונים המשפטיים אשר יעלו במסגרת כתב התביעה. יש לזכור כי כתב התביעה הוא למעשה המסמך הראשון אשר נחשף אליו המותב המשפטי הדן בתביעה ובאמצעותו מקבל את הרושם הראשוני מהצדדים.

מומלץ לכל בעל דין החפץ בהוצאת צדקתו לאור, לפנות לעורך דין המתמחה בתחום על מנת שיסייע לו להתכונן כראוי לדיון המשפטי. מעוניינים להגיש כתב תביעה בבית משפט לתביעות קטנות? פנו למשרדנו עוד היום ואנו נדאג להילחם עבורכם עד להוצאת הצדק לאור.

במאמר זה דיברנו על:
WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותנו גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור
דילוג לתוכן