ראשון עד חמישי: 8:00-19:00 ויום ו': 8:00 - 12:00

הוצאות משפט תביעות קטנות

פרט קטן אך משמעותי שרבים נוטים לא לחשוב עליו הוא הוצאות משפט בהליך תביעה קטנה. כאשר בעל דין מגיש תביעה נגד בעל דין אחר וגורם לו להגיע לבית המשפט שלא לצורך, עלול הוא לשאת בהוצאות משפט של הצד שכנגד. בתביעות אשר סיכויי הצלחתן אינו ברור, יש בהחלט מקום לשקול את רכיב הוצאות משפט כשיקול להגשת התביעה שכן מלבד דחיית התביעה יאלץ אף בעל הדין שהפסיד לשלם לבעל הדין שכנגד את הוצאות משפטו.

 

הוצאות משפט תביעות קטנות - עו"ד משה מזרחי

במאמר זה נבדוק ונראה באלו מצבים יטיל בית המשפט הוצאות משפט בתביעה קטנה. נראה מה גובה הוצאות המשפט שניתן להטיל בתביעה קטנה וכן מה ניתן לעשות בכדי להימנע ככל שניתן מהטלת הוצאות משפט בהליך זה.

 

מה זה הוצאות משפט בהליך תביעה קטנה

הוצאות משפט בהליך תביעה קטנה ניתן להשית הן על הצד התובע כאשר תביעתו נדחתה או על הצד הנתבע כאשר התביעה כנגדו התקבלה. ברכיב הוצאות משפט, ייקח בית המשפט בחשבון את ההוצאות שנגרמו לבעל הדין בעיסוק בתביעה (תשלום לעורך דין לתביעות קטנות, הפסד יום עבודה, דלק, אגרות וכו') וזאת ללא קשר לפסק הדין.

הוצאות משפט יינתנו לצד שינצח בתביעה בנוסף לפיצוי הכספי שהוכיח במסגרת הדיון המשפטי.

לדוגמא תביעה קטנה בגין סכסוך שכנים – צד אשר תבע את חברו על סך 8,000 ₪ בגין נזק שנגרם לו כתוצאה מפיצוץ בצינור דירתו וזכה בתביעה, בית המשפט יעניק לו את הפיצוי שביקש יחד עם דמי הוצאות משפט או אדם אשר הגיש תביעת ספאם כנגד חברה או תביעה קטנה נגד גנן ואפילו – תביעה קטנה נגד עורך דין. הוצאות משפט בשפה הפשוטה נועדו לכסות על ההוצאות הכספיות שהוציא הצד שניצח מכיסו לצורך קיום התביעה.

 

כיצד קובע בית המשפט את גובה הוצאות המשפט בתביעה קטנה

יתרון בולט בתביעה קטנה הוא דמי הוצאות המשפט הנמוכים יחסית שיוטלו על הצד שהפסיד בהשוואה לתביעה אזרחית רגילה. יש לזכור כי בהליך תביעה קטנה לא קיים רכיב של ייצוג על ידי עורך דין ובכך נחסך סכום כספי לא קטן. כמו כן, מדובר בדיון משפטי אחד קצר שאינו דורש את הגעת הצדדים לאולם בית המשפט לאחר מכן.

כאשר בית המשפט מחליט לפסוק הוצאות משפטיות לבעל דין, עליו לשקול את גובה שווי התביעה וההוצאות שנגרמו לו כתוצאה מפתיחת ההליך. חשוב לציין בכתב התביעה את כל ההוצאות המשפטיות שנגרמו בצירוף אסמכתאות ואישורים על כך. כך למשל, בעל דין המבקש הוצאות משפט בגין הכנת כתב תביעה, יצרף חשבונית מעורך הדין שערך את התביעה המעידה על סכום הכספי ששילם עבור שירות זה.

קרא גם על >> הגבלת ייצוג תובע או נתבע על ידי עורך דין בהליך תביעות קטנות.

ניתן אף לבקש בהוצאות משפט פיצוי בגין עוגמת נפש שנגרמה כתוצאה מההליך המשפטי אך גובה דמי פיצוי זה יפסקו על ידי בית המשפט וכראות עיניו.

 

אם כן לאחר שקילת כל נסיבות המקרה מה גובה הוצאות המשפט שרשאי להטיל בית המשפט בתביעות קטנות

לאחר שבית המשפט שקל את כל נסיבות המקרה, רשאי הוא להטיל הוצאות משפט כראות עיניו וכפי שימצא לנכון.

 

אין סכום מדויק המעמיד הוצאות משפט בתביעות קטנות אך יחד עם זאת ניתן לומר כי בתביעות קטנות לרוב הוצאות משפט לא תעלנה על מאות  שקלים בודדים. כפי שהוסבר קודם לכן, בשל מאפייני הליך תביעה קטנה באופן גורף הוצאות משפט בהליך זה תהיינה נמוכות ואין המדובר בסכום כספי גדול.

 

האם בכל תביעה קטנה בית משפט יטיל הוצאות משפט על הצד שהפסיד?

באופן עקרוני, הוצאות משפט נועדו לפצות את הצד שכנגד על הכספים שהוציא לצורך קידום התביעה והגשתה. יחד עם זאת, פעמים רבות נמנעים בתי המשפט מלהטיל הוצאות משפט על בעל דין שהפסיד במשפט ככל הנראה מתוך רצון שלא לפגוע בו יותר ולסיים את ההליך באופן ששני הצדדים יהיו מרוצים.

כאשר מדובר בתביעה שהוגשה נגד גוף ציבורי למשל, בית המשפט לא ימהר להטיל הוצאות על בעל דין שהפסיד במשפט אלא אם התנהגותו הייתה נגועה בחוסר תום לב או הגיש את התביעה כאשר כלל היה מקום לעשות כן.

 

כיצד ניתן להימנע מהטלת הוצאות בהליך תביעה קטנה

חשוב להדגיש כי לא ניתן להימנע באופן מוחלט מהטלת הוצאות בהליך תביעה קטנה אך בהתאם לדברים שיפורטו להלן בהחלט ניתן לצמצם את הסיכוי להטלתן.

  1. בטרם תוגש תביעה קטנה, יש לבדוק היטב את סיכוי הצלחתה והאם בכלל מתקיימת עילה לתביעה. תביעה אשר תוגש כאשר סיכויה אפסיים ככל הנראה תגרום להטלת הוצאות.
  2. לניסוח כתב התביעה והעלאת הטענות המשפטיות גם יכולת להשפיע על הסיכוי להימנע מהטלת הוצאות משפט. ככל וכתב התביעה יהיה מנוסח כהלכה בליווי טענות משפטיות, הרי שהסיכוי שהתביעה תדחה נמוך וגם אם תדחה ישפיע הדבר על המותב המשפטי בהחלטתו האם להטיל הוצאות משפט או לאו.
  3. כאשר הוגשה תביעה כנגד בעל דין וברור כי סיכוי התביעה גבוהים מאוד ובעל הדין עלול להפסיד במשפט, מומלץ לבוא בדברים עם התובע ולסיים את ההליך במסגרת פשרה. הגשת כתב הגנה במקרה זה ולחימה לא תועיל לבעל דין זה ואף בסופו של יום עלולה לגרור אותו להוצאות משפט מיותרות.
  4. פעמים רבות במסגרת הדיון המשפטי פונה בית המשפט לצדדים ומציע להם הסדר פשרה. בדרך כלל, כאשר בית המשפט מציע הסדר פשרה כזה הוא אינו כורך זאת בהטלת הוצאות משפט. בעל דין אשר שמע את בית המשפט והגיע לכלל מסקנה כי מומלץ לו להגיע להסכם פשרה, יחתור לסיימו במסגרת הצעת בית המשפט ובכך ימנע מהטלת הוצאות לא צפויות.
  5. אי התייצבות למשפט בתביעות קטנות אסור בשום אופן, שכן במידה ולא תגיעו ותתקבל החלטה, יתכן שעל מנת לבטלה תחויבו בהוצאות.

 

לסיום, לא ניתן להימנע מהטלת הוצאות משפט באופן גורף אך יחד עם זאת, הכנה נכונה לדיון על ידי עורך דין המתמחה בדין האזרחי יחד עם ניסוח משפטי מדיוק של כתב התביעה בהחלט יכולים למנוע את הטלת הוצאות המשפט ואף להביא לקבלת התביעה. הוגשה נגדכם תביעה קטנה או ברצונכם להגיש תביעה קטנה, אל תעשו זאת לבד. פנו אלינו ואנו נספק לכם את השירות המשפטי והמקצועי הנדרש לצורך הצלחת ההליך.

על מנת להיות מעודכן בתהליך רצוי לקרוא מאמר – מעקב אחרי פעולות המתבצעות בתביעה קטנה. וכן מאמר – הוצאה לפועל תביעות קטנות.

במאמר זה דיברנו על:
WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותנו גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור
דילוג לתוכן