ראשון עד חמישי: 8:00-19:00 ויום ו': 8:00 - 12:00

הסיבות לדחיית תביעה קטנה

דחיית תביעה קטנה היא בהחלט דבר שעלול לקרות

הקלות בה ניתן להגיש תביעה קטנה גרמה להצפת בתי המשפט לתביעות קטנות בתביעות אשר לעיתים אינן מבוססות דיו כדי לגבש אחריות אזרחית נזיקית. כידוע, כל אדם רשאי להגיש עד 5 תביעות קטנות בשנה לבית המשפט לתביעות קטנות ולבקש פיצוי כספי עד סך של 33,800 ₪.

הסיבות לדחיית תביעה קטנה - עו"ד משה מזרחי

הקלות בה ניתן להגיש תביעה קטנה, לעיתים גורמת לתובעים להגיש כתב תביעה אשר אינו מבוסס ומגובה בראיות או תביעה קנטרנית שנועדה לנגח את בעל הדין ולא לפעול לחקר האמת. כפי שנראה מיד, הליך תביעה קטנה נועד לפצות את בעל הדין שניזוק כתוצאה ממעשה או מחדל שביצע בעל הדין שכנגד. הגשת תביעה קנטרנית אשר נועדה להקניט את הנתבע לא תתקבל בבית המשפט ובית המשפט לא יאפשר לאיש להשתמש בהליך המשפטי ככלי ציני המשרת מטרות אישיות.

במאמר זה, נראה ונבדוק מהן הסיבות לדחיית תביעה קטנה. נראה מתי בתי המשפט ידחו תביעות אשר אינן מבוססות דיו או תביעות אשר הוגשו במטרה לקנטר או להקניט את הנתבע שלא לצורך משפטי אמיתי.

 

מתי בית משפט יידחה תביעה קטנה

הסיבות לדחיית קטנה יכולות להיות רבות ומגוונות. יחד עם זאת, הסיבות הנפוצות לדחיית תביעה הן כדלקמן:

התובע לא הביא ראיות התומכות בנטען בתביעה

על מנת להוכיח תביעה קטנה, יש להביא ראיות ומסמכים התומכים בנטען בכתב התביעה. תובע אשר יגיש תביעה קטנה אשר אינה מבוססת, עלול להביא לדחיית התביעה וחיובו בהוצאות משפט. כך למשל, תביעה שהוגשה לבית המשפט בתל אביב בגין נזקי רכב (נזקי פח) שנגרמו כתוצאה מתאונת דרכים, נדחתה ע"י בהמ"ש מהטעם שהתובע לא הביא עדים להוכחות התביעה. בית המשפט ציין כי תביעה תוכח על פי ראיות, משאין ראיות לא ניתן להוכיח את התביעה ומשכך היא נדחית. (ת"ק 6666-07-08 עסיס לוי נגד כלל חברה לביטוח).

התובע לא פירט את תביעות והטענות שהעלה בכתב התביעה אינן ממוקדות

כאשר מנסחים כתב תביעה יש לפרט את הטענות בתמצות אך בפירוט. יש להגדיש מה הנזק שנגרם לתובע ולא לעלות טענות כלליות שאינן נתמכות בדבר. כך למשל, תובע אשר הגיש תביעה בגין תעריפי עמלות גבוהות תביעתו נדחתה מהטעם שכלל לא ציין טענות קונקרטיות המבססות עילת תביעה. (ת"ק 2928-10-08 דוד לנדסמן נגד בנק לאומי בע"מ).

התביעה שהוגשה נגד הנתבע קנטרנית

תביעה קנטרנית יכולה לנבוע כתוצאה מהגשת תביעה קטנה שהוגשה בחוסר פרופורציה לנזק שנגרם או תביעה שהוגשה על מנת לגרום לנתבע עוגמת נפש וטרטור שלא לצורך. במקרה של הגשת תביעה קנטרנית, לא רק שבית המשפט עלול לדחות את התביעה אלא אף יחייב בהוצאות משפט. כך למשל, תובע אשר נזקו אינו עולה על מאות שקלים אך החליט לתבוע בגין פיצוי מקסימלי שבית משפט לתביעות קטנות מאפשר ככל הנראה עלול לשדר מסר של תביעה קנטרנית העלולה להידחות על ידי בית המשפט.

דוגמא לתביעה קנטרנית ניתן למצוא בפסק דין 1964-08 אשר ניתן בבית משפט בפתח תקווה שם דחה בית המשפט תביעה של תובעת אשר טענה לעוגמת נפש שנגרמה לה כתוצאה מביטול חוזה מכר דירה. בית המשפט קבע כי לא ניתן לטעון שהנתבעת התנהגה בחוסר תום לב שעה שהתובעת עצמה התנהגה באופן דומה כאשר ביקשה לנסח חוזה מכר דירה אשר אינו משקף את הערך האמיתי של הדירה.

 

האם דחיית התביעה בהכרח תביעה להטלת הוצאות משפט?

בדרך כלל, כאשר בית המשפט דוחה תביעה קטנה הוא אף ישית הוצאות על התובע לצורך כיסוי הוצאות המשפט של הנתבע. הרעיון העומד מאחורי הוצאות משפט הוא לפצות את הנתבע בגין הכספים וההוצאות האחרות שהוציא עבור יום הדיונים שכאמור בסופו של דבר הסתיים בדחיית התביעה. הוצאות משפט הן עבור יום עבודה שהפסיד הנתבע, הוצאות דלק, תשלום ששילם לעורך דין טרם התייצבותו לדיון וכו'.

יחד עם זאת, לא בכל המקרים יטיל בית המשפט הוצאות משפט וכי במקרים מסוימים כאשר בית המשפט ימצא לנכון שלא להטיל הוצאות משפט הוא רשאי לדחות את התביעה ללא צו הוצאות. בדרך כלל, דחיית התביעה ללא הוצאות משפט תעשה כאשר בית המשפט המליץ לתובע למחוק את תביעתו לפני מתן פסק דין והתובע הקשיב לעצת בית המשפט ומחק את התביעה.

 

מה ניתן לעשות כדי לוודא כי אכן תביעה קטנה שתוגש לבית המשפט לא תדחה

אכן, דחיית התביעה על ידי בית המשפט היא דבר לא נעים אשר מעבר לעוגמת הנפש ככל הנראה תלווה אף בהוצאות משפט. על מנת שסיכוי התביעה להתקבל ולא להידחות יגדל באופן משמעותי מומלץ לכל בעל דין להקפיד על שני דברים מרכזיים ועיקריים טרם הגשת התביעה.

  1. נניח לפני תביעת בעל מקצוע בתביעות קטנות או כל תביעה אחרת, בדקו היטב את כל החומר הרלוונטי המבסס את כתב התביעה והוכחת הנזק. וודאו כי אכן קיימת עילה לתביעה ואתם לא פועלים מתוך אמוציות ורצון להעניש את הנתבע. ככל ואתם לא בטוחים אם אכן מתקיימת עילה להגשת תביעה, גשו לעורך דין המתמחה בדין האזרחי על מנת שזה יסייע לכם לבדוק את סיכויי התביעה. הסיבות לדחיית תביעה קטנה נובעות בין היתר מהגשת תביעה קנטרנית אשר מטרתה להקניט ולהציק לנתבע.
  2. וודאו כי כתב הטענות שאתם עומדים להגיש לבית המשפט מנוסח כהלכה וברור. טענות בעלמא אשר אינן מבוססות, לא יקנו לכם זכות עמידה בבית המשפט ותביעתכם עלולה להידחות ותחויבו בהוצאות משפט. להכנת כתב התביעה בבית משפט לתביעות קטנות חשיבות רבה. כתב התביעה זהו המסמך הראשון המונח בפני בית המשפט ומתאר עבורו את האירוע בגינו נדרש פיצוי כספי. מומלץ להיוועץ עם עורך דין המתמחה בהכנות כתבי תביעה טרם הגשת כתב התביעה על מנת שיסייע לכם לערוך את כתב התביעה כהלכה.

לסיכום, תביעה קטנה היא דבר שאין להקל בו ראש או לזלזל, תביעה אשר תוגש באופן רשלני ולא מדויק עלולה להידחות על ידי בית המשפט ואף לגרור בחיוב הוצאות משפט. מומלץ לכל בעל דין המעוניין להגיש תביעה קטנה לפנות לעורך דין המתמחה בדין האזרחי על מנת לקבל ייעוץ משפטי מקיף ומקדים טרם הגשת כתב התביעה לבית המשפט.

במאמר זה דיברנו על:
WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותנו גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור
דילוג לתוכן