ראשון עד חמישי: 8:00-19:00 ויום ו': 8:00 - 12:00

תביעה קטנה נגד אזרח זר

בעידן הגלובלי בו להגיע לאירופה יותר קל וזול מאשר לנוסע לאילת הקשרים העסקיים והחבריים החלו לחצות מדינות ויבשות. כתוצאה מכך, תביעות כנגד בעלי עסקים שונים החלו לזרום לפתחו של בית המשפט וחלק לא מבוטל מהן לבית המשפט לתביעות קטנות. בשונה מתביעה נגד אזרח ישראלי, תביעה קטנה נגד אזרח זר כרוכה בחובה להמציא את כתב התביעה לנתבע במקום מגוריו.

תביעה קטנה נגד אזרח זר - עו"ד משה מזרחי

לעיתים, המצאת כתב התביעה לנתבע עלולה להסב כאב ראש לא קטן לתובע והעדר יכולת לבצע את המסירה כנדרש. כידוע, בהתאם לדרישת החוק, כאשר מוגשת תביעה נגד אדם יש לוודא כי הנתבע קיבל את כתב התביעה והוא מודע לדיון המשפטי הקיים בענייננו וכן לצורך בהגשת כתב הגנה.

גם בבית משפט לתביעות קטנות גובה התביעה המוגשת נגד אזרח זר תוגש עד הסכום הכספי המקסימלי דהיינו 33,800 ₪. ככל ומדובר בתביעה גבוהה יותר, יש לבדוק איזה ערכאה משפטית מוסמכת לדון בתביעה וכיצד ניתן לעשות זאת באופן מלא. במאמר זה נבחן ונראה מה השוני הקיים בין הגשת תביעה קטנה נגד אזרח ישראלי לבין אזרח זר.

 

מתי ניתן להגיש תביעה קטנה נגד אזרח זר

בדומה לאזרח ישראלי, גם אזרח זר אשר הסב נזק לאדם המתגורר בישראל או לעסק אשר מקום מושבו בישראל יכול לתבוע או להיתבע בבית משפט ישראלי. המקרים הנפוצים בהם תוגש תביעה קטנה נגד אדם זר היא לרוב כאשר מדובר על מקרה עסקי או התקשרות כזו או אחרת עם ספק זר אשר הפר הסכמים ולא עמד בהתחייבויותיו.

תביעות נפוצות נוספות הקיימות נגד גורמים זרים הם נגד חברות תעופה זרות אשר לא עומדות בתנאים אשר הבטיחו לספק והסבו נזק מתמשך לנוסע או לתובע אשר התקשר עמם בהסכם. כאשר אזרח זר הסב נזק לתושב ישראל ניתן להגיש כנגדו תביעה קטנה בבית משפט לתביעות קטנות ולתבוע אותו בגין הנזקים שהסב לתובע.

 

מהו הקושי המרכזי בו יתקל תובע בהגשת תביעה קטנה נגד אזרח זר

כידוע, על פי החוק יש להמציא את כתב התביעה ונספחיו לתובע בהמצאה ישירה. שליחת המכתב בדואר אינה מספיקה במקרה זה וכי יש לוודא כי התובע אכן קיבל את כתב התביעה ונספחיו ומודע לדיון המשפטי. ההיגיון העומד מאחורי חוק זה הוא לאפשר לנתבע להתגונן כראוי בגין כתב התביעה שהוגש נגדו.

כמו כן, לא ניתן לבקש פסק דין בהעדר הגנה במקרה בו לא הומצא כתב התביעה לנתבע ולא ניתן לקדם את ההליך המשפטי ללא מסירה זו. במידה ומדובר בנתבע המתגורר בישראל הרי שאין כל קושי להמציא לו את כתב התביעה. במקרה הגרוע ביותר יכול התובע להוציא שליח אשר ימסור את כתב התביעה לידיו של הנתבע ויוודא כי אכן קיבל אותו.

כאשר מדובר בנתבע המתגורר בחו"ל הרי שבמקרים מסוימים לא ניתן להמציא לו את כתב התביעה בין אם כתובתו אינה ידועה ובין אם לא ניתן לאתרו. אמנם ניתן להוציא שליח פרטי אשר ימסור את כתב התביעה לנתבע ויוודא כי קיבלו אך כאמור מדובר בפעולה קשה שלעיתים כרוכה בהוצאה כספית כבדה.

אם כן, הקושי המרכזי בהגשת תביעה נגד אזרח זר יהיה בהמצאת המסמכים לנתבע והמצאת אישור המסירה לתיק בית המשפט. קושי זה לעיתים יכול להביא לביטול כתב התביעה והעדר יכולת לקיים את ההליך כנגד הנתבע. קראו גם – תרגום מהלך הדיון המשפטי בבית משפט לתביעות קטנות.

 

האם המצאת כתב התביעה לאדם מטעמו של אזרח הזר תתקבל ע"י בית המשפט?

בהתאם לחוק, הרי שהמצאת מסמכים משפטיים לאדם המתגורר עם הנתבע אשר נחזה כי מלאו לו 16 שנים מספיקה לצורך הוכחת המסירה. חזקה היא כי אדם המתגורר עם הנתבע ימסור לו את כתב התביעה ובכך למעשה ידע הנתבע כי הוגשה נגדו התביעה. במקרה בו מדובר באזרח זר המתגורר בחו"ל הרי שתנאי זה אינו מתקיים וכי בטרם יומצא כתב התביעה לאדם המתגורר עם הנתבע יש לנסות להמציא את המסמכים לתבוע בעצמו.

רק במידה ולא ניתן למסור את כתב התביעה לנתבע בעצמו ניתן להגיש בקשה מתאימה לבית המשפט ולבקש כי כתב התביעה יימסר ישירות לבן משפחה השייך לנתבע או לשליח מטעמו. מסירה זו תעשה רק במקרה בו לא ניתן לבצע את המסירה ישירות לנתבע.

 

למה מומלץ לפנות להכוונה של עורך דין כאשר מעוניינים להגיש תביעה קטנה נגד אזרח זר

תביעה קטנה נגד אזרח זר מעבר לעובדה כי דורשת הכנת כתב תביעה מדוקדק ומנוסח כהלכה היא גם דורשת יכולת התנהלות מול הנתבע והמצאת כתב התביעה והמסמכים המשפטיים לגורמים המתאימים. אי מסירת המסמכים המשפטיים לנתבע עלול להביא למחיקת התביעה.

עורך דין המתמחה בתביעות קטנות יוכל לסייע לכם לנסח את כתב התביעה בדיוק באופן הנדרש ללא חוסרים ובצירוף כל הטיעונים המשפטיים הנדרשים. באמצעות הכנה נכונה של עורך דין תוכלו לוודא כי כתב התביעה שלכם ערוך ומוכן כהלכה וסיכויי תביעתכם יהיו גדולים ומוצלחים.

עורך הדין יוכל אף לסייע לכם בהליך הגשת תביעה קטנה  לבית המשפט וכן המצאת כתב התביעה לנתבע בין אם באמצעותו ובין אם באמצעות שליחים אשר יוכלו לאתר את הנתבע ולבצע לו את המסירה הנדרשת.

במאמר זה דיברנו על:
WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותנו גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור
דילוג לתוכן