ראשון עד חמישי: 8:00-19:00 ויום ו': 8:00 - 12:00

תביעה קטנה נזקי גוף

כל המידע הנדרש אודות נזקי גוף בתביעה קטנה

נזקי גוף יכולים לנבוע מאירועים רבים המתרחשים בחיינו ועלולים לקרות לכל אחד ואחת מאיתנו. נזקי גוף יכולים לנבוע כתוצאה מתאונת דרכים בה נגרם חבלות לגוף בדמות שברים או כל נזק אחר. נזקי גוף יכולים אף לנבוע כתוצאה מחפץ שפגע בתובע השייך לפלוני אלמוני וגרם לו לנזק גוף וכו'. לא קיימת רשימה סגורה של אירועים המקימים עילה לתביעה בגין נזקי גוף וכל מקרה ומקרה יבחן בהתאם לנסיבותיו ועל ידי עורך הדין המטפל בתביעה.

 

תביעה קטנה נזקי גוף - עו"ד משה מזרחי
[
לצורך מאמר זה, אנו נתמקד בהליך תביעה קטנה נזקי גוף אשר תוגש לבית המשפט לתביעות קטנות ותדון בהתאם לסמכותו דהיינו עד תקרה מקסימלית של 33,800 ₪. תביעה בגין נזקי גוף אשר שוויה גבוה יותר מסכום זה, יש להגישה לבית המשפט המוסמך לדון בתביעה בהתאם לגובה התביעה.

 

אין צורך לצרף חוות דעת רפואית בתביעה קטנה

אחד הדברים המהותיים ביותר בהגשת תביעה בגין נזקי גוף היא חוות הדעת שיש לצרף לכתב התביעה אשר תוכיח ותכמת את נזק הגוף שנגרם לתובע. סעיף 127 לתקנות סדר הדין האזרחי קובע כי תובע המעוניין להוכיח בבית משפט עניין שברפואה, עליו לצרף לכתב התביעה חוות דעת מומחה. במילים פשוטות, תובע אשר אינו יצרף לכתב תביעתו חוות דעת מומחה המבססת את טענותיו בדבר שברפואה לא יוכל לטעון כל טענה רפואית.

הרעיון העומד מאחורי סעיף משפטי זה הוא הוכחת הטענות הרפואיות ע"י גורם מקצועי מומחה בתחום הרפואה ולא סתם להעלאות טענות בעלמא ללא ביסוס. ככל הנראה, גם בית המשפט וגם התובע אינם מומחים ברפואה ואינם יכולים לקבוע מהו הנזק שנגרם לתובע כתוצאה ממעשיו של הנתבע ולכן יש לצרף חוות דעת רפואיות.

יחד עם זאת, כאשר מוגשת תביעה קטנה נזקי גוף לבית המשפט לתביעות קטנות, אין חובה לצרף חוות דעת רפואית מהסיבה שבית המשפט אינו כפוף לסדרי דין ורשאי לקבל כל ראיה אף אם אינה עומדת בדרישת פקודת הראיות. סעיף 62 לחוק בתי המשפט קובע, כי בית משפט לתביעות קטנות רשאי לחרוג מסדר הדין המקובל ולקבל כל ראיה שהוצגה בפניו.

היתרון בהעדר חובה לצרף חוות דעת רפואית הוא משמעותי עבור התובע. חוות דעת רפואיות של מומחים ברפואה עולות הון ולעיתים מסתכמות באלפי שקלים ואף יותר. מעבר לכך, גם שכר העדת המומחה בבית משפט אינו זול כך שבסופו של דבר חיסכון בהגשת חוות דעת רפואית יכולה להשתלם לתובע.

בפסק דין ת"ק 25410-02-11 עמרם יעקב תורגמן נגד נאטורפילמדיק ואח' קבע בית המשפט לתביעות קטנות כי במקרים בהם נזקיו של התובע מוכחים באמצעות מסמכים אחרים בהליך תביעה קטנה, אין להקפיד על הגשת חוות דעת רפואית כמקובל בהליך תביעה אזרחית רגילה.

 

 

אם כן כיצד יש להוכיח נזק גוף בתביעה קטנה

היות ולתביעה קטנה לא תצורף חוות דעת רפואית בשל העלויות הגבוהות שלה, ניתן לצרף כל מסמך רפואי אחר המוכיח את הנזק הגופני. ראיות שכאלה יכולות להיות מסמכים מרופא המשפחה, צילומים שנעשה לאיבר שנפגע, MRI, תמונות מיום האירוע וכו'.

כל עוד התובע יכול להוכיח את הנזק שנגרם לו באמצעות כל מסמך רפואי הקיים ברשותו, רשאי בתי משפט לתביעות קטנות לקבל את התביעה על בסיס טענה רפואית. כאשר תוגש תביעה קטנה בגין נזקי גוף, יש לצרף לה את כל המסמכים הנדרשים לרבות מסמכים רפואיים התומכים בטענות העולות בכתב התביעה. יש לצרף אף תמונות המתעדות את הנזק הגופני וביום הדיון להביאן מודפסות צבעוני. קראו גם > תביעה קטנה נגד המשטרה.

 

הגשת תביעה קטנה בגין נזק גוף הלכה למעשה בבית משפט לתביעות קטנות מהם השיקולים

לאור ריבוי הפניות למשרדנו בעניין תביעה קטנה נזקי גוף, מצאנו לנכון לעלות במאמר זה את השיקולים אשר מומלץ לקחת בחשבון בטרם תוגש תביעה קטנה בגין נזקי גוף. כפי שנראה מיד, לתביעה קטנה בתחום זה קיימים יתרונות אך גם חסרונות.

  1. בתביעה קטנה, אין צורך לצרף חוות דעת רפואית וניתן להתבסס על סמך מסמכים רפואיים בלבד. חוות דעת רפואית באופן טבעי עולה אלפי שקלים כך שניתן למנוע עלות זו בהגשת תביעה בבית משפט לתביעות קטנות.
  2. חיסרון משמעותי בהגשת תביעה בנזקי גוף בתביעות קטנות הוא גובה התביעה המקסימלי העומד על 33,800 ש"ח. כאשר קיים חשש ממשי לנזק גופני חמור יותר, מומלץ בהחלט לשקול הגשת תביעה בהליך אזרחי רגיל, למשל תביעה קטנה נשיכת כלב, שהנזק עולה על 33,800 בהרבה.
  3. העדר צורך בהגשת חוות דעת רפואית מהווה גם חיסרון. היות ובית המשפט אינו מומחה ברפואה, ללא חוות דעת מקצועית רפואית לא יוכל לכמת נכונה את הפיצוי הכספי שמגיע לתובע ובכך יתכן והתובע לא יקבל את הפיצוי הראוי והמתאים לו.
  4. הליך תביעה קטנה בגין נזקי גוף מתאים בעיקר לתביעות אשר עניינן בנזקים קלים שאינם עולים לכדי נזק גופני של ממש. כאשר מדובר בנזק גופני עם שברים ונכויות, הליך תביעה קטנה אינו רלוונטי במקרה זה ויש להיוועץ עם עורך דין המתמחה בדיני נזיקין בטרם תוגש תביעה.

 

להכנת כתב התביעה חשיבות עצומה בהצלחת ההליך המשפטי

היות ובבית משפט לתביעות קטנות בעלי דין מייצגים את עצמם ללא ייצוג על ידי עורך דין, קיימת חשיבות רבה להכנת כתב הטענות באופן מדויק המפרט בצורה ברורה את האירוע המעמיד עילה לתביעה. יש לזכור כי כתב הטענות מוגש לבית המשפט קודם לדיון המשפטי ועוד בטרם ראה את הצדדים. בית המשפט אף קורא ומעיין בכתבי הטענות וסביר להניח כי גיבש דעה מסוימת טרם נפתח המשפט.

מסיבה זו, עריכת תביעה קטנה נזקי גוף באופן מקצועי ומשפטי היא בגדר חובה. הקפידו לנסח את כתב התביעה באופן תמציתי ולהיצמד לפרטי האירוע כפי שהתרחש. אל תעמיסו בפרטים לא רלוונטיים והשתדלו לציין בקצרה את הפרטים המהווים לדעתכם עילה לתביעה. זכרו כי כל טענה אשר הנכם מעלים בכתב התביעה עליה להיות מבוססת ומגובה במסמכים ואישורים רלוונטיים התומכים בנטען. הקפידו לבדוק היטב את כתב התביעה בטרם תגישו לבית המשפט וודאו כי כל הנספחים לכתב התביעה צורפו בסדר כרונולוגי כנדרש.

אל תזלזלו בניסוח כתב התביעה וזכרו כי מדובר למעשה דבר הראשון שבית המשפט רואה בהתייחס לתביעה שלכם. בהתאם למה שירשם בכתב התביעה כך בית המשפט יגבש את דעתו ולכם כל מה שיוותר הוא לשכנעו במהלך הדיון המשפטי לקבל את טענותיכם.

ניתן להיעזר בהכנת כתב התביעה וניסוחו על ידי עורך דין המתמחה בדין האזרחי ודיני נזיקין וכך להבטיח כתב תביעה מקצועי ומשפטי. עורך הדין יוכל אף להכינכם לדיון המשפטי ויפרט בפניכם את הטענות אשר מומלץ לכם לעלות בפני בית המשפט.

צריכים סיוע ועזרה בהכנת כתב תביעה קטנה נזקי גוף כולל הגשת תביעה קטנה לבית המשפט? השאירו לנו הודעה ואנו נשוב אליכם בהקדם.

במאמר זה דיברנו על:
WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותנו גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור
דילוג לתוכן